tisdag, februari 14, 2006

Acke

På väg hem i bilen i dag hörde jag början på P3:s program Krister, som handlade om att vara kär i en kändis (alla hjärtans dag-tema) och programledaren Krister berättade om sin tonårsförälskelse i Samantha Fox. Sedan ringde det in en kille som berättade om sin före detta förälskelse i simhopperskan Anna Lindberg. Han berättade att han spelade in när hon var på tv och sedan tittade på det på kvällarna samtidigt som han kramade några kuddar som han format till Anna. På frågan om varför han blev kär i henne svarar han:
- Hon hade så fina tänder!

Sedan går programmet vidare och Krister uppmanar alla som haft, eller har, en idolförälskelse att ringa in. Sångare, skådis, tecknad seriefigur, sprollar.

Jag fnissar för mig själv i bilen åt att någon skulle ha en crush på en tecknad figur - så slår det mig. Jag har varit förälskad i Acke - Archie i engelsk variant. En seriefigur. När, hur? Gömt i minnets dunkla vrår. Men plötsligt minns jag - jag är en av dem som varit kär i en seriefigur.


En seriefigur? Allvarligt.

Inga kommentarer: