torsdag, augusti 30, 2007

Kattälskare

Som så många andra barn gillar Siri djur. Hundar, hästar, katter, fåglar och kaniner är väl de hon hunnit uppfatta så här långt. Stora djur är hon van från hundsyrran, så när hästarna i Spisen nafsade på hennes skor skrattade hon bara glatt.

Katter verkar dock ha en speciellt plats i hennes hjärta, och speciellt då katten Nisse som bor hemma hos farmor och farfar. Igår lärde hon sig säga kisse, eller "sss'eh!", vilket hon glatt demonstrerade på plats idag.

Vid läggdags läser vi alltid en bok med fotografier på olika djur. Vi tittar på bilderna och jag låter som djuren. Ibland säger hon "muuu" med mig till kon, men annars är hon tyst. Men ikväll skedde ett genombrott vid kattbilden. Katten är väldigt olik Nisse, både till hårlängd och färg, men när hon såg katten kom det ett tyst "sss'eh" bakom nappen och så böjde hon sig fram och pussade katten. Flera gånger om.

Det är så häftigt att vara med när ledningar kopplas ihop för de små sötliven.

Annars flyter dagarna på med lite renovering, matlagning, promenadande och jobbande. En liten ångestklump gör sig påmind i magen. För på måndag åker Markus till Umeå. Visserligen bara tio veckor, men ändå, det blir ganska många dagar utan varandra. Han själv i en husvagn utanför skolan (jag tycker det låter lite sorgligt, men det är det billigaste alternativet) och jag själv här med våra två tjejer.

Nåja, vi har ju fixat det förr och såklart fixar vi det igen ... men det känns lite trist. Tur att vi ska liva upp oss med kräftskiva på lördag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

...visserligen bara tio veckor... du är duktig du! Själv har jag laddat jättelänge för denna enda vecka Fredde är borta. Middagsinvitering kommer för dig och tjejerna! kram.

Anonym sa...

Jag håller med Siri: katter är ju det bästa! Jag vill också bara pussa dem! Ha en fin helg.

Mari sa...

Emma, middagsinvitering låter trevligt. Just idag känns det lite sorgligt med tio veckor, men när det väl gäller kavlar jag bara upp ärmarna och känner mig lite som en arbetshäst. Kram.

Ewa, hoppas helgen varit fin (ja det är ju lite kvar av den ännu).