onsdag, februari 20, 2008

Min stora dag

Jag har funderat länge på det här inlägget och hade tänkt skriva det före hälsotestet var genomfört, men nu blev det inte så.

Det första minnet jag kan referera till i sammanhanget tar mig tillbaka till tredje klass. Vi hade flyttat från Furulund till Pitholm och jag hade bytt skola. Det var inga problem alls, jag anpassade mig fort i min nya klass och har bra minnen både från lågstadietiden på Furulund och lågstadieåret på Pitholm.


En dag åkte jag och hälsade på mina gamla klasskompisar och skulle för första gången spela fotboll på rasten. Extrasnälla som de ville vara med mig lät de mig springa fri mot målvakten. "Skjuuut!" ropade mina kamrater och jag skjöt. Efter att först ha lagt till bollen med händerna.

Hur väl de än ville kunde ju målet inte räknas.

Även om jag var aktiv i barndomen, senare har jag både tävlingssimmat och tävlingscyklat, så illustrerar detta minne ändå en känsla. En känsla av att inte vara smidig. Att inte ha fallenhet. Att vara lite rund.


En man väljer någonstans i mitten när man ska bilda lag på gympan.

Redskapsgymnastik ger mig för övrigt fortfarande svettningar bara jag tänker på det.

När barnen i mitt kvarter cyklade fram och tillbaka på gatan satt jag i sandlådan och byggde sandkakor och provsmakade dem.

Men första gången jag egentligen var överviktig kom långt senare. Jag tror jag kan placera det tidsmässigt till mitt skrivarår i Bollnäs. Dålig skolmat, ostmackor på kvällen och vin på onsdagar kombinerat med enbart promenader är inget jag håller vikten på. För så är det. Jag får inget, absolut inget gratis, utan måste kämpa för vartendaste litet hekto.

Därför är den här helt vanliga onsdagen, en helt vanlig vecka i gråa februaris slut en speciell dag för mig.

På jobbet har vi varje år ett hälsotest och för första gången har jag varit med. Det kan tyckas som en petitess, men för mig är det stort. Att vara normalviktig. Att med rent samvete kunna säga att jag är nöjd med mitt liv. Fysiskt, psykiskt, arbetsmässigt, träningsmässigt ... med allt. Bra blodtryck. Bra kondition. Bra vanor.

För att skryta lite extra: i min mätgrupp ingår kvinnor i åldrarna 20-29. Jag ligger alltså på gränsen för att byta grupp, därför har jag tuffast "motstånd" eftersom man har bättre puls vid 20 än vid 29.


På en skala mellan 1 och 5 motsvarar min kondition en femma, på väg mot elitnivå.

Min konditionsnivå motsvarar en femma. På väg mot elit.*


Det är en stor dag för mig idag. Jag visste redan innan hälsotestet att jag är normalviktig och att jag har sunda vanor. Att jag tar hand om mig och finner intresse i det. Men precis hur bra visste jag inte.

Nu tänker jag skaka av mig de där känslorna av klumpighet och mullighet (kan man skriva såhär utan att folk misstänker att man har ätstörningar eller felaktig självbild, för så är verkligen inte fallet) och bara må bra i den jag är JUST NU.

* Å, det var visst två skalor och på den andra som kanskekanske var liiite viktigare låg jag på en dryg fyra ... Men summa summarum var ändå att få hamnade i "den bästa" gruppen. Väldigt få. Och jag är en av dem.

9 kommentarer:

Hanna sa...

Grattis! Inte förvånande men härligt med den känslan. Du är ju i kanonform och det syns! Stora kramar från den som hoppas komma iform oxå en vacker dag.

Anonym sa...

Måste bara säga att du är himla snygg också och det har du varit så länge jag känt dig!
Grattis till att ha tagit hand om dig själv!
Kramar

Anonym sa...

Grattis, så kul. Du ska helt klart känna det stolt över dig själv.

Jag känner igen mig i skola åldern å de, men det är förbi, fast inte på elit nivå =)
Kram !ngela Be

Anonym sa...

Grattis!
Önskar att jag också kunde komma i gång att träna...igen, inte för att bli slankare men för att bli piggare,få bättre fysik, få en bättre hälsa.
Jag är imponerad av dig och alla andra som orkar ta tag i träningen för hur man än vrider och vänder på det, stor eller liten, så behöver alla människor en god kondition... Det är ju bevisat att av bättre hälsa blir vi lyckligare som människa!

/Linda E

Anonym sa...

Grattis!

Blir riktigt impad.Min träning nu började bra, sen fick ryggen en törn och känner mig tagga men har ont som få samtidigt. Krångligt detta med hälsa.

Du är en förebild!

www.angelicas.webblogg.se

Anja och Jonas sa...

Vad roligt att det känns bra, det är viktigare än vågen, men en 5:a som bekräftelse är ju ändå lite extra!
Jag vill bara säga att så länge jag har känt dig har jag då ALDRIG tänkt på dig som övervikigt!
På gamla jobbet gick vi till en företagssköterska som gick under ök/smeknamnet "Syster Mengele". På hennes skala var man antingen död eller Stålmannen, ingenting där imellan.
Jag mailar dig om påsken...

Gudmodern sa...

Grattis Mari, det har du gjort bra!
Kul att vara i "supergruppen"..

Kram,

Sara sa...

På väg mot elit - wow! Vad skönt att få riktig bekräftelse på det även om du känt dig i bra form. Grattis!

Mari sa...

Hur går det med yogan Hanna? Jag har inte hört något mer. Men med två kids och allt annat som ska fixas hemma och jobbmässigt är det inte helt lätt att få till det där med träningen (eller prioritera det).

Tack Martina. Vad fint det var att se de där tre bilderna av kvinnor i din släkt på bild. Rörande, på något sätt.

Jo, Ingela. Skolan är förbi. Thank God! (fast jag trivdes för det mesta)

Linda: Det jag skriver nu lär jag ju få äta upp inom en snar framtid. Men jag sover bra, och känner mig utvilad när jag kliver upp före sexsnåret om morgnarna. Det har aldrig hänt förr och något måste det ju bero på ... (Och tack, förresten)

Hej Angelica - jo hälsa är både lätt och svårt. Ibland kommer man dessutom in i ett sådant oturs-stim där man bara hinner komma igång och så blir man förkyld eller sjuk på annat sätt. Hoppas ryggen blir bra snart.

Ha ha, Anja. Syster Mengele har nog funnits i fler skolor ; ) Övervikt är väl relativt (om man inte räknar BMI och där har jag faktiskt räknats som överviktig) men jag har ju alltid varit ganska proportionerlig ... ja om man inte räknar när Sirre plaskade omkring i maggen. Vi har läst påskmejlet. Markus skulle ringa Jonas ikväll, men nu har han spenderat kvällen på Vallsberget så det kanske blir imorgon istället.

Karin. Tack!

Och Sara, tack.