tisdag, februari 05, 2008

Perfekt filmdag

Visst längtar jag efter Sirisötan på dagarna, men samtidigt är det skönt att få egen tid.

Så här har min dag sett ut i dag: gick och lämnade Siri strax före nio. Hon grät lite när jag gick, men tystnade efter några steg. Gick hem, laddade Mary J Blidges nya i mp3-spelaren och tog Humlan på snabb stavgångsrunda.

Åkte och handlade mat på Ica i stan, städade undan här hemma. Sedan inträffade dagens höjdpunkt. Jag åt lunch framför tv:n. Perfekt filmväder, sådär grådassigt ute gjorde "En ung Jane Austen" till en perfekt tisdagssysselsättning. Sedan gjorde jag middagen (morotssoppa med ingefära, vitlök, röda linser, buljong och kokosmjölk samt chili- och kokosrostade cashewnötter) klar innan jag gick och hämtade Sirran. Att vara hemmafru är rätt lyxigt emellanåt.

Jo, hann visst sy min svarta kjol klar också.

På morgonsamlingen i kåtan hade Siri brytit ihop och gråtitgråtitgråtit, så hennes inskolningsfröken hade gått in med henne. Och direkt de gick in genom dörren så var allt bra igen. Lunch - god aptit, sömn - somnade direkt och sov gott, semla till mellis - gick ner i ett nafs. När jag hämtade henne satt hon ute på gården bredvid en kastrull med lite snö i botten.

7 kommentarer:

Anonym sa...

på rikt, det hugger i hjärtat att inte vara med. som tur är har jag möjlighet att läsa om siri på bloggen, men oj så ont det gör - att inte vara med och se. ser ju mest genom dina ögon/ord och det är jättefint. därför är det väldigt viktigt att du skriver .../K

Anonym sa...

!ill ha receptet på morotssoppan, det är ju nästan min bästa mat soppa. Hade också tänkt be om laxreceptet med fetaost vi pratade om. kan du skriva ner det till mig? Ses imorgon kram kram!

Anja och Jonas sa...

Hemmafrun i Kiruna instämmer, låter som en god soppa! Måste provas!
Tusen tack för presenten till Eli, den blir perfekt. Jonas var mycket nöjd över färgvalet, han är svag för den gul-orange färgskalan... Lill-tjockisen kan inte ha den riktigt ännu, men snart när hon ska besöka kuststaden kanske!
Kram kram

Nybliven sa...

Åh nu är jag inte med... alltså är du ledig från jobbet nu eller? Du verkar plötsligt ha fått så mycket tid över till mys och sånt man borde hinna med men aldrig gör i vanliga fall. Eller är det bara ett par udda hemmafrudagar? Avis är jag i alla fall på allt det bortgjorda. Lyckos dig! :-)

Sara sa...

Morotssoppan lät god, delar du med dig av receptet?

Mari sa...

Jo syster, visst lovar jag att hålla dig uppdaterad på Siris små egenheter och hyss. Idag sa fröken Josefin att hon busat med två andra barn.

Hej Hanna, hoppas Majken är friskare nu. Morotssoppan kommer som ett egen inlägg. Och fisken.

Vad bra att ni gillade färgskalan, Anja. 70-talsinfluerat kändes rätt när det gäller er. Själv är jag ju dessutom väldigt svag för det. Förresten, en sak jag tänkt fråga länge - vad tyckte Jonas om yogan?

Nybliven: jag har inte jobbat så mycket sedan jul eftersom inskolning skulle ske, men först blev den lite uppskjuten från dagisets sida och sedan hann Siri bara gå en vecka innan hon däckade i dagisfeber och snor. Och nu i veckan har jag skolat in henne och därför varit jour hemma OM hon skulle behöva sin mamma (vilket hon inte gjort). Därav hemmadagarna. På måndag börjar allvaret. Med dagislämning klockan åtta och jobb för mamman ända till fem. Då blir inte många frusysslor gjorda!

Jepp Sara. Recept kommer! Det var länge sedan vi sågs, det måste vi göra något åt. Jobbar du på torsdag?

Sara sa...

Härligt när svaret kommer medan man själv sitter kvar vid datorn, jag ska genast skriva in receptet i min nya receptbok!

Tänkte faktiskt detsamma, att det var länge sedan. Ses mycket gärna! Jag är ledig på torsdag, ska till sjukgymnasten kl 10 här i Hortlax, sedan hämta pojkarna kl 13.30. Däremellan är jag ledig, så vad sägs om lunch här hemma hos mig?