torsdag, februari 07, 2008

Soppa och texter

Den här hemmadagen har gått fort. Så fort. Jag har skrivit tre texter till tidningen, alltid dessa deadlines. Men det är ju kul. Också. Och jag behöver kniven på strupen för att prestera. Så är det bara.

Har nyss kommit hem från träning, fyra kilometers löpning och sedan pump och därefter bastu och dusch.

Imorgon får min stortjej vara hemma från dagis, vi ska åka till Skellefteå och träffa släktingar. Det blir skoj. Sedan på kvällen ska jag på dejt. Jag och Markus ska gå på bio och se "Försoning" (mitt val) och sedan ska vi dinera tillsammans på 1906.

Och så soppan då. Här kommer receptet, ur minnet.

Morotssoppa med rostade cashewnötter

Hacka en vitlöksklyfta, en gul lök, lite färsk ingefära och fyra normalstora morötter.

Fräs tillsammans med 1,5 dl röda linser samt kummin och chilipulver.

Häll sedan i sex deciliter grönsaks- eller hönsbuljong och låt puttra cirka tio minuter.

Ta av från plattan och mixa den hyfsat slät.

Sätt tillbaka på värmen och slå i en burk kokosmjölk. Salta och peppra efter smak.

Under tiden soppan puttrar kan man göra nötterna: Häll lite olivolja över en deciliter cashewnötter och strö över chilipulver och vänd runt.

Rosta i ugnen, 175 grader, i en kvart.

Strö över två matskedar kokosflingor när du tar ut dem. Salta.

Servera soppan med grovhackade nötterna - och ett gott bröd för de som inte äter GI.

1 kommentar:

Anonym sa...

Soppan får med beröm godkänt! Supergod!