måndag, januari 19, 2009

ljuset

Jag ska alldeles strax börja dagens arbete, tänkte bara sammanfatta helgen lite kort. Lördag spenderade Siri hos mormor och Janne och Hemi hos farmor och farfar. Jag och Markus styrde kosan mot Haparandaland.

Vi hade en jättefin dag, stopp i Kalix där jag köpte en spegel och kaffe att ta med i bilen. En lyckad runda på Ikea där i stort sett allt vi ville handla fanns. Sallad på Max och sedan hemfärd med några ärendestopp. På kvällen: P3 Guld-galan på tv och te.

Söndag gjorde vi inget speciellt, Markus var på Valls några timmar och jag och Siri ägnade en bra stund till att läsa böcker i soffan. Men sedan händer något. Jag vet inte om jag övertolkar, men jag tycker alltid att hon blir disharmonisk på söndag eftermiddag.

I morse grät hon sedan strax efter sju. Vill inte till dagis. Det känns litegrann som att jag också går sönder där i kapprummet, men jag vet att hon trivs. När Markus kommer vill hon sällan åka hem. Kanske är det den stora tröttheten. Jag känner också av den. Är som lyckligast när jag får måla eller springa just nu. Vill bona in mig och stanna hemma. Siri kanske känner likadant. Jag tror nästan det. Men vi går mot ljusare tider. Det blir ljusare. Snart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kära.

Vi sliter också på morgnarna med trötta föräldrar och trötttrött dotter som blek och glåmig inte alls vill iväg så tidigt. (vem tusan vill det?)Sen den oändliga påpälsningen på morgonen gör ju inte processen lättare. Underställ, fleece, stickat, extra vantar, tjocksockar, mössa, täckjacka, täckbyxorosv osv. Tar ju aldrig slut. Nä, snälla våren. Kom och rädda oss snart.
Igår solade jag denna vinters första solariekvart. Sunkigt, men absolut nödvändigt för överlevnad. Satsar på att investera i en morgonljus-lampa till nästa vinter.

Kram kram. Ses vi i veckan?

Mari sa...

Ja! Kom vår och skinnjackan och tunna mössan och solglasögon!

Morgonljuslampa ska tydligen vara toppen har jag hört av en testare. Jag vill ses! Skickar ett sms.

Kram.