onsdag, mars 18, 2009

Fotspår

Jag ingen fotfobi, däremot finns det någon på jobbet som lider av åkomman. Siri verkar inte heller ha något emot fötter. I dag gjorde hon nämligen upptäckten att man kan ha ludd mellan tår och fingrar. Efter denna revolutionerade insikt har hon ivrigt undersökt sig mellan tår och fingrar ett antal gånger under kvällen. Även jag fick mig en släng av sleven och blev avdragen sockar och undersökt. En bra lek, tycker Siris trötta huvudontiga mamma.

Sedan övergick luddäventyret till ont i rumpan för dotterns del. Ingen blöja ville hon ha vid sängdags och efter bokläsning och ålande i sängen gick vi ner för att tvätta hennes stjärt en gång till. Letade reda på någon salva för barnrumpor och smörjde in henne när vi kommit upp till sovrummet igen.

Och sedan lämnade jag i min enfald tuben på nattduksbordet. Efter en stund hörde jag en svag stämma "Luktar illa!" och nu var det inte ludd mellan fingrarna. Istället var det fet, flottig salva. I händerna, mellan fingrarna, i luggen, på näsan och kinderna. You name it. Och den luktade tydligen illa vid närmare eftertanke.

Efter sanering är hon åter nerbäddad. Och jag, jag planerar för en huvudvärkstablett-åtgärd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min man lider av fotfobi, om det nu finns nåt sånt. Det värsta han vet är när han ser Ernst smyga runt på trätiljorna med nakna håriga fötter i nåt inredningsprogram.

Anonym sa...

Instämmer med föregående talares man! Fotfobi existerar i allra högsta grad! Sommaren är jobbig med skor som visar halva eller ännu värre HELA fötterna! Huga, jag ryser! (vet inte om det är ärftligt för min kusin och våran faster har det...) Gillar inte heller att röra i någons fötter eller att någons fötter rör i mig! Alltså går tåflirt med mig BORT!

Sara sa...

Ha ha, tåluddsrensningsåldern känns igen! Är man mycket noggrann av sig kan denna procedur ta en ansenlig stund innan sänggåendet...

Mari sa...

Vickan! Ernst i myströja och barfota - jag gillar det! Ingen fotfobi här inte. I alla fall inte så länge de är fräscha : )

Jasså Anja. Det visste jag inte om dig, se där! Jonas som gick barfota mest hela tiden förut. Ses snart. Tar du med dig några skidor?

Sara, jag kan tänka mig det. Hemma hos oss har renlighetsivern minskat sista dagarna. Vet inte om det är bra eller dåligt!