lördag, oktober 24, 2009

Boktips

Skrev in min senast lästa bok i listan över sett och läst 2009 och kom på att jag gärna skulle vilja ha tips på liknande feel-good-böcker.

Boken jag just avslutat är Karamellskorna av Joanne Harris. Det är uppföljningen på Chocolat, som jag inte läst men sett som film (Lasse Hallström regisserade) med bland andra Juliette Binoche och Johnny Depp i rollerna.

Gillar de mustiga färgerna, doften av kakao, choklad, muskot och kardemumma. Bilderna av Montmartre och rödfrasiga klänningar. Strävan, magin, den omöjliga kärleken.

Skulle gärna vilja ha tips på böcker i samma anda. Inte för flummigt, inte för mycket, men lite så perfekt feel-good-känsla så här i kura-under-filten-tider.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Mästaren och Margarita av Bulgakov är min absoluta favoritbok....eller upptäckten av Himlen av Heinrich Munlich....läs dem, man förändrar sitt sätt att tänka av dem!(eller så gjorde iaf jag det:)

Mari sa...

Tusen tack för tipsen, Lisa. Jag skriver upp dem på min lista!

Anonym sa...

Sirila gentlemän sökes Karin Brunk Holmqvist glad och varm känner man sig en gullig bok mvh Gertrud

Mari sa...

Hej Gertrud och tack för tipsen. Jag känner igen titeln. Jag ska absolut läsa den!