söndag, november 01, 2009

Siris nya rum

En glimt av Siris rum. Den rosa fondväggen är en kompromiss mellan hennes rosa kärlek och våra tankar kring ett rum som håller och inte blir för sockersött. I efterhand tycker jag den är jättefin. Enda väggen i huset som inte är vit. Sängen, som hon haft sedan tidigare, har vi fått. Överkastet och den lilla trasmattan är gjorda av släktens kvinnokraft.

Ovanför sängen hänger två bilder ur Nordens flora fast i klädnypor. Praktiskt för den som har svårt att göra hål i nymålade väggar.

Det rosa påslakanet budade jag hem på Tradera. Det lilla arbetsbordet hittade jag i vårt uthus. Markus kapade benen och jag målade. Ljushållarna är bakformar som jag köpte en stor bunt av på Repris för tio kronor. Och som de har använts. Siri staplar, sätter i burkar och gör mönster av dem. Bästa leksaken på länge.

Inga kommentarer: