onsdag, januari 05, 2011

Året 2010

ÅRETS PROJEKT: För ganska prick ett år sedan hoppade jag på ett viktminskningsprogram. Under sex frusna men senare energifyllda veckor gick jag på soppdiet. Efter det har jag hittat ett sätt att äta som passar mig, både smakmässigt och energimässigt. Nyligen gjorde jag en kroppsscanning och fick bekräftat att min kropp mår bra också på insidan. Tjugo centimeter i midjan, cirka 14 kilo på vågen och drygt 10 procent mindre fett drar jag runt på i dag.

December 2009 och januari 2011.


ÅRETS HÄNDELSE: I våras när jag sprang ute utan att det gjorde ont i knät. Några andetag fullt ut. För första gången på länge. Min tvåmilatur i löparskor var också en stor händelse för mig. Siris upptäckt av alfabetet är en underbar och pågående händelse, liksom kapitelboken. Årets händelse är också alla små stunder av fina vardagligheter, en kopp kaffe på altanen, en sensommarnatt med vattenpipa utanför ett växthus, promenader med Hemi efter Gläntans strandkant och många fina stunder med maken.


ÅRETS RESA:
Siri reste iväg för första gången utan sin mor och far. Sommar i Skellefteå skärgård, Kolmården / Stockholm och den kroppsliga resa jag gått igenom året 2010.



ÅRETS HURRA:
Att vi lever i en fin vardag, den är ju den som pågår mest hela tiden. Också att jag hittade inspiration i raw food och kinesologin, oj vad jag har lärt mig mycket : )


ÅRETS SLIT: Knäproblemen, som visade sig bero på min Levaxinmedicinering. Läkare, ovilja, Pronaxen, kortinsonsprutor. Resan är inte slut, men nästa vecka åker jag till Järna för att ansökan om en medicin som benämns torkad svinkörtel. Att ha ont i vardagen, att vakna om nätterna av smärta - och framför allt att inte kunna yoga och springa har varit mest slitigt. När jag står på yogamattan eller knyter på mig springskorna blir jag till fullo mig själv.

ÅRETS PLAGG: Har Traderat iväg stora delar av mina favoriter i garderoben eftersom de blivit för stora. Jag har några Odd Mollysar. Inga av de vanligaste och inga spektakulära, men jag blir glad var gång jag ser dem. En vacker i spets och paljetter bar jag på nyårsafton. Silkeslinnet
från Rosemunde är en vardagsfavorit. Liksom en cashmerekofta, tunn, varm och skön.

ÅRETS KÖP: Husprylar. Färg till fasaden, veranda, bänk i hallen, garderobsvägg ... Det går visst framåt ändå, även om det inte alltid känns så. Två inredningsrep är gjorda hemma hos oss, det ena publicerades i Kuriren för snart ett år sedan och det andra får vi nog se i tryck fram emot sommaren, tror jag.



ÅRETS BOK:
Gregory David Roberts Shantaram, vilken läsupplevelse! Älskade också Boktjuven av Markus Zusak samt Det osynliga berget av Carolina De Robertis.


ÅRETS FILM: Det var den första filmen jag såg 2010 och redan då visste jag att jag skulle skriva om den i denna lista. Inglorious basterds var otrolig. Slumdog millionare gjorde stort intryck samt Dixie chicks-dokumentären Shut up & sing.

ÅRETS MUSIK: Måste vara Robyns triologi Body talk.

ÅRETS SORG: Går jag enbart till mig själv är kanske mina smärtor min sorg. Andra tråkigheter som jag inte vill gå in på här klassar jag inte som sorg, mer oro, lite ångest men också stora förhoppningar!

TANKAR INFÖR DET NYA ÅRET: Förra gången jag skrev detta var jag på det klara med att prioritera mig själv. Dieten, yogan, träningen hade jag som fokus efter byggtiden. Vad vill jag då med 2011? Först och främst hoppas jag på två bra läkarbesök här i januari. Sedan balans. Mål kan vara yogaläger, military training och kanske en halvmara? Garagerenovering, altanbygge ... men mest hoppas jag på kärlek, frid och friskhet.

13 kommentarer:

!ngela Bj sa...

Fint skrivet, som alltid.

Jäflar vilka magmuskler!! Wow.

Kram på dig vacker.

Elin sa...

Fin summering av år 2010!
Kram!
ps. Hoppas också och håller tummarna för de två kommande läkarbesöken.

Hanna sa...

Bra jobbat! Många mål som uppnåtts och som man kan inspireras av. Sen är jag inte förvånad, du brukar fixa det du vill fixa!Hoppas såklart att lösningen på övriga problem är nära! Kram!

J. sa...

Vilken resa. Jag har inte ens packat min mentala väska än.. Men det måste gå, det bara måste.

Marie/Mison sa...

Bra jobbat och bra skrivet. Du har blivit en stor källa till inspiration för mig. I det du skriver hittar jag vägar att fina lugn och harmoni själv. Hoppas kunna klara en liknande resa med min vikt som du. Känner mig motiverad, men trots min kunskap om kropp, hälsa och träning osäker på hur jag ska gå iland med det hela. Kanske kommer ett mail med frågor...?! Har inte satt upp några planer och mål för 2011 ännu, men efter att ha läst ditt inlägg är det nu ikväll dax! Ha ett gott 2011 Mari!!

Mari sa...

Tack söta Ingela!

Elin, vilken fin bild på hundarna i snöig allé du hade fotat! Ha en fin helg. Vi ses nog inte till veckan, för jag jobbar bara måndag. Tack för tumhållning. Kram!

Tack Hanna! Halvmaran kanske blir nästa mål : ) Kram.

Klart det går, J, det vet jag att du fixar!

Hej Marie! Tackar ödmjukt för din fina kommentar. Hoppas du finner din väg för 2011. Och du, det är bara att mejla på : ) Ha en fin helg. Kram på dig.

Anonym sa...

Skulle man kunna få veta vilket viktminskningsprogram du har använt? Är själv helt lost bland alla dieter som, för din verkar ha fungerat och gett dig nya insikter för dig och vad som är rätt för dig och din kosthållning.

Tacksam för svar!

Ylva sa...

helt otroligt vilken form du är i!! nu blev jag än mer sugen på att ta tag i det där själv. Tack :)

Anonym sa...

Vilken skillnad, starkt av dig! Hur har du ätit efter viktminsknings programmet? Jag försöker gå ner efter min grav. men lyckas inte. Har för dålig koll på vad "bra" mat är att äta. HAr du tips vad man äta för att gå ner i vikt, dela gärna med dig!!

Linda sa...

Bra jobbat med träningen och vikten! Härligt att läsa din årssammanfattning.

ha de gott!
Kram Linda

Mari sa...

Hej Anonym! Jag har varit med i Xtravaganzas viktminskningsprogram (du förbinder dig att vara med i ett år) och jag tycker det har varit bra eftersom det förutom kost handlar om mental träning och mönster. Jag har lärt mig jättemycket. Lycka till. Kram!

Hej Hanna! Tack för din kommentar, ska kika in vid tillfälle.

Tack, Ylva, glad jag blir : ) Lycka till och kram.

Hej Anonym II. Visst har jag lite tips, dels har jag skrivt om det själv http://lillamari.blogspot.com/2010/06/langt-svar.html
Dels tycker jag att detta är rätt bra
http://blogg.amelia.se/annika-sjoo/2011/01/06/bra-proteinkallor/
och detta inlägg är också bra
http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2010/08/10/vi-gar-och-shoppar/
För övrigt får du mycket tips från hela Olgas blogg!

Lycka till!!

Hej Linda! Tack så mycket. Nu är det vidare mot nya mål. Kram i snön!

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Underbar årssammanfattning!
Hoppas 2011 blir ett bra år för dig och de dina.

Kram från ett otroligt regnigt Australien♥

Mari sa...

Hej Pernilla! Tusen tack, hoppas också på ett bra 2011 för oss alla. Kram!