lördag, oktober 26, 2013

Hemmadag


Jag har en hemmadag. Fotograferar i frostgräset, tvättar, går med håret i spretig tofs, funderar på att flytta ner böckerna till skåpet i vardagsrummet och andra väsentligheter. Skönt att pausa världen utanför ibland.

Kikar bara in för att dela med mig av en artikel som jag skrivit.

Ämnet är djupt intressant, tycker jag.

"Att äta är ett naturligt beteende som har blivit komplicerat.”

Så säger Liv Larsson, och ingressen lyder:


Efter en tonårsperiod med anorexia och bulimi hittade Liv Larsson en balans mellan vikt, ätande och motion. Ändå var det något som skavde.
   - I mer än tre decennier har jag fokuserat på kontroll över mat och kropp. Jag hittade en stabil vikt men ändå infann sig inte balansen jag längtade efter. Tankarna kretsade fortfarande kring vad jag skulle äta och vad jag borde sluta äta. Jag ville känna mig fri, säger hon.



2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Intressant läsning! Borde publiceras/uppmarksammas i rikstidningarna tycker jag. Egentligen handlar ju allt bara om matematik ät inte mer än du gör av med. Tack för en fin artikel.

Mari sa...

Och tack för en fin kommentar, Marie. Tycker också att den borde uppmärksammas av riksmedia, tror många många känner igen sig på något sätt.

Kram.