måndag, december 09, 2013

Läst och sett, på senaste

Decemberkväll. Jag och Magnus går längs en av kyrkbyns gränder och snart sitter vi vid Ulrikas köksbord och pratar.
Det är bokklubbsonsdag. Med eld i kakelugn, lussekatter, kaffe och världens mysigaste katt i mitt knä.

Och så pratar vi om Alice Munros novellsamling "Brinnande livet".
Den är svår att sammanfatta. Varje novell är tät och kompakt och skulle kunna analyseras som en bok. I delar av den kan jag se författarens hantverk, men på vissa ställen skulle man behöva analysera mera. Se i detalj. Det är i alla fall otroligt skickligt och intressant.

* * *

Hemma ser vi "Känn ingen sorg", filmen som är baserad på Håkan Hellströms låttexter. Jag blir hjärteglad över att man kan och tror på att göra film på det sättet i Sverige.
Berättelsen i sig är inte unik, men hur den berättas, hur den är filmad - och så Håkans texter såklart - gör den till en fin upplevelse.
* * *
Läser ut Tatiana De Rosnays bok "Bumerang" (hon som skrivit Sarahs nyckel) men den går spårlöst förbi, både innehållsmässigt och språkligt.
Fortsätter befinna mig i Frankrike bokmässigt nu när jag har börjat med "Sophies historia" av Jojo Moyes (origintaltiteln "The girl you left behind" är dock betydligt vackrare). Berättelsen tar vid krigsåret 1916.
* * *
I går såg vi en hel film - dessutom en komedi. Det händer inte ofta och tyvärr var det två rätt bortkastade timmar.
När ett några sekunder långt bloopersklipp i slutet är det bästa som händer är det inte bra. Pinsamt faktiskt. Tummen ner för "Familjetrippen" (We're the Millers).
* * *
Och så avslutar jag med "Återträffen".
 Anna Odell som har gjort en film om klassträffen som hon aldrig blev bjuden till, där hon både spelar huvudrollen och står för manus och regi.

"Med den här filmen vill jag inte skuldbelägga några personer, utan jag vill undersöka maktstrukturer och hierarkier. Vad i en grupp gör att någon börjar mobba? Oftast fokuseras på den som mobbas ... alla undrar "vad var det för fel på dig?" Det man borde titta på är ju gruppen eller den person som mobbar."


Det är svårt att sätta ord på den. Berättartekniken, frågorna den väcker. Så otroligt briljant dialog, framför allt.

Inga kommentarer: