fredag, december 13, 2013

Stämningsbyggande


I morgon i tidningen har jag skrivit om att skapa sin julstämning. Om att jag liksom inte bara får den materialiserad i kroppen längre.

För mig handlar stämningsbyggandet mest om musiken.

Julmelodierna.

På tal om musik så skapade Magnus Carlsson från Weeping Willows och Petra Marklund magi i Musikhjälpen med Coldplays "Fix you".

* * *

I går var vi på Musikhögskolans traditionella julkonsert med bland annat luciatåg. Den var som vanligt otroligt vacker och professionell, men jag kan sakna den där lilla 'glimten i ögat' som jag tycker funnits tidigare år.

I dag hämtade jag Siri från skolan och så åkte vi till tidningen för att se Piteås luciatåg som sjöng i vårt personalrum på eftermiddagen.

Och trots att det inte går - och ska inte gå - att jämföra de två luciatågen så kändes det i dag mer innerligt. Mer nära. Och "Hallelujah" må vara söderspelad i olika versioner, men det är en favoritlåt, det kan jag inte komma ifrån.

Så i dag fann jag skönheten och känslan och mänskligheten i ett luciatåg.


3 kommentarer:

Malin sa...

Den dag du skriver en bok.
Den boken köper jag.

Ewa sa...

Hann till julkonserten sista halvtimmen. Grät från början till slut. Musik påverkar en på ett väldigt speciellt sätt.
Kram.

Mari sa...

Tack, söta Malin. Det värmer.

Ja, Ewa, visst är det så. Verkligen. Kram!