tisdag, januari 28, 2014

Med böckerna


* * *
Böckerna, så självklara, genom livet.

Alltid.

Uppbyggda i staplar på golvet i min första etta.

Den där jag hängde upp ett stjärnbestrött tyg ovan sängen.



Dammiga, samlade, lästa.

Alltid.

Nu tar böckerna åter plats i inredningen.

Hellre böcker än blommor - just nu.

De ger tyngd.
Lätta att nå, att bläddra i.

Finna ett förfluget ord, en vacker bild.




Knarret, lukten, känslan.

Jag gillar tekniken på många sätt, men böcker,
             läser jag helst med fingertopparna mot papper.


* * * 
I helgen har jag bläddrat i den här vackra. Fick den i julgåva
och i helgen har jag gjort som det står.

Försökt vila mig i form.

Bildernas stillhet, skänker djupa andetag. Lugn.





Det är tisdag. I dag har Hemis aska kommit hem. Står i en enkel träurna i köket.

I väntan på att platsen under granen ska bli vårvarm.

Och på något konstigt sätt känns hemmet mer komplett. Energin mer samlad.

Även om jag inte tror att själen finns i hennes aska är känslan ändå den.

Det är skönt.

Inga kommentarer: