måndag, mars 24, 2014

Filmtips / action


* * *

Det är sällan jag ser och än mer sällan jag fastnar för en actionfilm.

Men i går såg vi verklighetsbaserade Captain Philips som jag har tänkt mycket på sedan dess.

Tom Hanks spelar kapten Richard Philips på ett USA-flaggat fartyg. I april 2009 kapades det, som första amerikanska lastfartyg på nästan två hundra år, av somaliska pirater.

Varför gillar jag den? För Tom Hanks rollprestation, för det som känns som en realistisk inblick i hur det militära maskineriet fungerar i sådana här situationer (även om jag kan förstå att det bara är en del av det vi kallar för sanning) och för att jag som tittare också får en känsla för piraterna. Inte så att jag fattar sympati, men jag för en förståelse för deras situation och hur det hela utvecklar sig i filmen.

Jag blev verkligen berörd på flera sätt.

Så. Ett filmtips såhär på måndagen.

Captain Philips. Det trodde jag inte.


Inga kommentarer: