söndag, mars 23, 2014

Kens nya kläder



* * *

Ken har inte haft mysdräkt / sovkläder. Men efter en eftermiddagsinsats i lördags har han nu det. Tack vare en mönsterbok från bibblan och en loppiströja där tygets ut- och insida, märken och muddar är använda.

Det skapar många minnen hos mig, hur mamma sydde till mina dockor när vi bodde på Furulund. Tiden i systugan, när allt liksom bara pausar. Närheten, ofta den ordlösa. Gemenskap över stygn, mönster och provningar.

Ska vi sy in mudden lite? Vad tycker du om den här lösningen?

* * *

I fredags spenderade Siri eftermiddagen hos farmor och farfar. Därifrån kom hon med en stickning. För via farmors försyn har hon nu lärt sig knepen med två stickor och garn. Även om det är en del att hålla reda - fingrar och stickor och trådar - på så går det rätt bra, i kortare stunder.

* * *

Ja, så går en helg. Med thaisoppa och matgäster, Markus har varit och sett Johan Rheborg med vänner medan jag och Siri såg Let's dance. Vi har städat och handlat och jag är lite pånyttförälskad i Svenssonlivet, tror jag. Tidiga kvällar ger energi om dagarna och jag uppskattar att ha en familj och ett hus att ta hand om. 

I morse ville Siri ha morgonmål kvart i åtta, då klev jag upp pigg i kropp och själ och glad att ha en hel dag framför mig.

I helgen har vi också sett Blue Jasmine och styrt upp hur vi sätter vår återvinning. Vi pratar om framtid, om bilar och annat som tar form.

Snart är det barnyogadags innan tomatsoppa och en vecka att se fram emot.


* * *

Och så funderar vi över dessa möbler, till altanen vid köket. Där vi hittills haft ihop-plock och en tvättförvaring som bänk. Men nu känns svart och likadant rätt. Och runda bord är så trevliga att sitta vid.


2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Jag älskar vårt svarta bord! Det passar liksom till allt, findukning med linneservetter, glada barnkalas och bara vanlig grå vardag. Den enda nackdelen är att allt, jag menar verkligen ALLT syns. Torkar bordet med en frenesi värdig en curlare nuförtiden ;)

Ha en fortsatt fin vecka!

Mari sa...

Oj oj, jag kanske måste tänka ett varv till : ) Kan verkligen tänka mig att det känns kul att duka på.

Ha en härlig helg, du med e.