måndag, april 21, 2014

Bröd i rött



* * *

Jag vill minnas att jag såg en kommentar om önskan på recept. Jag finner inte den kommentaren men lägger ut receptet här.

Jag har bakat en hel del bröd i konstiga varianter. Det här kanske är det konstigaste - och det godaste. Min och Siris frukostfavorit. Ibland gör vi det som klämsmörgåsar med ost emellan och gräddar i våffeljärnet. Jag varierar innehållet lite beroende på vad vi har hemma.


Rödbetsbröd

En mindre plåt

125 g linfrön 

0,5 skalad stor rödbeta
1,5 medelstora morötter
45 g torkade tranbär eller gojibär eller torkade blåbär
2-4 msk proteinpulver (vanilj eller neutralt)
- annars funkar det bra med lite mandelmjöl eller kokosmjöl eller bovetemjöl
ca 1 dl vatten
3 hela kakaobönor eller så puttar jag ner några kakaonibs
- funkar utan också
0,5 rödlök
- rödlöken ger en god söt smak när brödet är klart
0,5 dl blötlagda (över natten) pumpakärnor
1 ägg

Ibland blandar jag i lite kanel. (Och pofiber eller fiberhusk om smeten känns för rinnig.)

Mixa ihop allt till en massa i en matberedare. Jag låter den gå en stund.

Platta ut på ett bakplåtspapper, inte jättetunt (då blir det mer hårdbrödaktigt) och grädda cirka 20 minuter på 200 grader.


Inga kommentarer: