söndag, maj 25, 2014

Mödrarnas dag



* * *
I flera dagar har det stått ett fint paket på skåpet i köket (bredvid Hemis aska). Ett paket till mig, på mors dag. Och varje gång jag har tittat på det har vetskapen om att det funnits där gjort mig glad.

Den känslan, av att någon tänkt på mig i förväg. Planerat ett inköp.

Så vi började dagen med presentöppning i sängen. Och ett fint morsdagskort av Siri.

För några år sedan minns jag att jag tänkte: jag är så värd en morsdagsgåva. Så värd. Nu är jag lycklig för att få vara mamma (det var jag ju då också såklart). Varje dag är jag lycklig. Det är en njutning, genuint på ett annat sätt än småbarnsåren.

Att få krama, prata, ta om hand. Se High school musical, följa på utvecklingssamtal. Skratta, cykla. Laga mat.


Tillbaka till bilderna. Till lunch åkte vi till Furunäset och Doktorsvillan restaurang och matsalar. Där firade vi min svärmor. Naturligtvis på mors dag, men också hennes förestående pensionering.


Vi möttes av ett fint dukat bord.


Och gjorde oss redo för att avnjuta en trerätterslunch.


Det är alldeles snart dags för min fina svärmor att gå i pension. Vi pratade lite om hennes yrkesliv i dag och jag tycker att hennes resa är så inspirerande. Från att välja att utbilda sig till barnmorska i Stockholm medan barnen var små på hemmaplan till alla hennes yrkesmässiga utmaningar genom åren, vilka en del av dem jag haft förmånen att få följa.

Och nu kanske ett av de största äventyren väntar. För inte nog med att hon börjar sin yrkesbana med ett modigt val - nu avrundar hon med ett annat. Hon ska nämligen jobba i ett annat land. Långt borta; Thailand.

Jag tycker det är inspirerande och häftigt.












Ja och efter allt det här fina så avrundade vi med tårta och kaffe i mina svärföräldrars uterum. Därefter röstade vi (naturligtvis) och tog sedan bilen till min mamma för att fortsätta firandet med grillmiddag och tårta.

En sådan fin dag, med en massa hyllande av mödrar. Mitt hjärta är fullt av känslan av gemenskap och mod, och det är först nu på kvällskvisten som jag sänder en tanke till alla dem som inte önskar annat än att få bli firade på just denna dag.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en fin söndag med god mat och en jättefin present av mina när och kära en oförglömlig dag kram på er alla, mor svärmor och farmor. Wiweca

Kurt Lundberg sa...

Vilka fina bilder Mari?
Har du fotat dem?

//K

Kurt Lundberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mari sa...

Tack själv, finaste Wiweca!

Jepp, pappa. Visst är det jag som har fotat!