tisdag, augusti 19, 2014

Barfotadrottningar och andra världskriget


* * *
Läser ut Malin Berghagens andra yogabok och fortsätter med Ildefonso Falcones epos Barfotadrottningen (701 sidor).

Ser färdigt miniserien Restless, som jag kan tipsa om. Den handlar om Sally Gilmartin - hon föddes som Eva Delectorskaya och var Secret service-spion under andra världskriget.

Efter att ett kritiskt uppdrag slutat med ett dödligt svek tvingades hon på flykt och har efter det gömt sig i alla år. Långt senare inviger hon sin vuxna, ovetande dotter i sanningen om sin bakgrund, hon behöver nämligen hjälp att en gång för alla göra upp med sitt förflutna.

Michelle Dockery, som spelar Lady Mary i Downton Abbey, gör rollen som Sally Gilmartins dotter. Gillar kostymerna och miljöerna. Gilmartins tegelhus är min nya favorit.

På tal om Lady Mary så börjar femte säsongen av Downton att sändas i september (oktober i Sverige).

Tycker så mycket om hösten, ro att brygga te och se film och serier om kvällarna. I sommar har vi också sett SVT-programmet Retro med behållning. Även dokumentären om Freddie Mercury var en fin SVT-upplevelse.



Funderar också på ett citat av Eleanor Roosevelt: "No one can make you feel inferior without your consent".

Ungefär: "Ingen kan få dig att känna dig mindervärdig utan ditt samtycke".

Även om jag förstår undertonen om egetansvar är det något med orden som stör mig, någon slags samhällsstruktur som handlar om att allt ansvar ligger på den enskilda individen. Du är nyckeln till din egen lycka, du kan nå dina drömmar om du bara vill och kämpar för dem. En viss sanning, ja. Men också en skuldbeläggande för alla som inte förmår, som inte kan. Jag känner jag inte bara mindervärdig, utan jag ska också skuldbelägga mig själv för att jag känner mig mindervärdig. I mina ögon ger det synsättet en nedåtgående spiral, istället för ord som kan få mig och dig att växa istället.


Och så fortsätter hösten. Med böcker och serier och film. Citat och tankar.

Jag gillar det.



2 kommentarer:

Anonym sa...

så bra skrivet,jag stör mej också så mycket på sådana citat,det finns så många utan självförtroende i vårat land idag.Tack!!

Mari sa...

Fint att höra, att det finns någon fler som känner så. Kram!