onsdag, september 10, 2014

Detta med rutiner


* * *
Ja, detta med rutiner, det är viktiga saker som vi mår bra av i grunden. På tisdagar jobbar Markus kväll. Denna kväll har utkristalliserats till laxtisdag framför tv:n.

Det är alltså dagen då vi äter lax, starka noriark och till råga på allt dinerar vi framför tv:n.

Jag har alltså en utmaning i att variera lax i oändlighet. Basen är teryakisås och pumpakärnor. Ofta med gräddstuvad spenat till. Eller sushi-inspirerat.

Bara laxen finns där och noriarken, så får jag godkänt på det mesta.

Det här receptet gjorde jag förra veckan. Enkelt, gott och med få ingredienser. Publicerade det i tidningen och fick en kommentar från en som lagat det och tyckte om det. Det kändes fint. Att någon sett min bild, läst mina ord och bestämt sig för att tillaga det.

Men inga märkvärdigheter, som sagt:

Baconlindad lax med smält fetaost

Till fyra personer:

4 laxfiléer
8 skivor bacon
ett paket fetaost
färsk eller torkad timjan
(eller annan örtkrydda)
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 burk crème frâiche
2 tsk fransk senap

Gör så här:
Krydda laxen med örter, salt och peppar.

Dela fetaosten i fyra delar och fördela på fisken. Rulla in varje ost- och laxbit med två skivor bacon.
Lägg i en ugnsform och ställ in i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter.

Blanda grädde med crème frâiche, salt, peppar och fransk senap.

Häll blandningen i formen runt laxen och låt stå i ugnen ytterligare fem minuter, eventuellt sätter du ugnen på grill för att få baconet riktigt krispigt.

Servera med valfria tillbehör. Vi åt med ångkokt broccoli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh,det ser ju jättegott ut.Detta måste provas,och skulle gärna se fler av laxrecepten,jag är så dålig på variationer,kör mest samma.Tusen tack för inspirationen!!

Mari sa...

Kul! Hoppas att det smakar. Fler laxrecept får väl hitta in eftersom. Roligt med önskemål.