tisdag, september 09, 2014

Grådimma i vardagsrummet


* * *
Den där färgen alltså. Som en dimslöja bäddar den in vardagsrummet.

"Det ser ut som om ni målat med spackel!" sa en kompis som tittade förbi.

Och ja, lite så är det. Fast finare.


Kalkfärg som kommer i pulverform, blandas med vatten och vispas med elvisp i tio minuter.
Första varvet är som att måla med lasyr.

Jag var något skeptisk till resultatet här kan jag säga.


Börjar torka. Ser bättre ut. Phu!


Andra varvet är tuffare att måla. Väggarna suger mer.

Sedan tog färgen slut, och det var ganska skönt - både med tanke på målararmen och för att klockan var efter nio på söndag kväll.


Det är olika färgstick i alla bilder, men här har färgen i alla fall torkat.

Nu är taket vitt och väggarna kalkgrå och vi börjar vara redo för höstens första brasa. Gunga i hängstolen framför elden och känna den där ron i själen.





2 kommentarer:

Anna sa...

Jag går med väggmålartankar men har svårt att välja nyans. Vilken valde du?

Mari sa...

Hej Anna och förlåt! Jag får så mycket spam nu att alla fina bloggkommentarer liksom försvinner. Kanske ser du inte det här, men jag valde San Saccaria och är supernöjd.