måndag, november 24, 2014

Mat-tillbakablick och mat för barn


* * *
Lite mat som fastnat på bild från min styrke - och matsatsning.

Efter Nolia bakade jag ofta kanel- och russinbröd, inspirerad av ett jag smakade där. Gott, Siri gillade det också mycket.



Kaffe med skummad mjölk. Varje helg.


En massa olika proteinbollar. Med nötsmör, utan nötsmör. Med dadlar, utan dadlar. Ofta med havregryn och kakaonibs.



Ibland med kikärtor eller svarta bönor som bas.


Lax från igår. Vietnamesisk variant som är hyllad på jobbet. Man smälter socker med vatten och kokar till knäckliknande massa. Lägger i fisk, vitlök, chili, ingefära och annat gott. Serverar med salladslök, koriander och ris (fast vi tog broccoli). Men nja, för söt för min smak.

Kan tänka mig en variant utan karamellen.



Våfflor - eller gröt. Ungefär samma ingredienser, fast tillrett på annat sätt.


Först åt vi spenatsoppa med kokta ägghalvor. Sedan åt vi kebab med majs.

Tillslut blev det spenatsoppa med stekt rödlök, skivad kebab, tomat och halloumi.



Muggkaka på havregryn och honung toppad med kesella.


Mycket gott (enligt mig) som trillar mellan händerna. Tänker på en sak generellt om mat: Tycker det är svårt att bjuda barn på både mat och mellanmål.

Inget speciellt barn, ingen speciell händelse. Inte så mycket värdering, de kan ju äta sig mätta när de kommer hem.

Men maten vi serverar petar de i, smakar ofta inte alls.

Eller så gillar de inte vindruvor, eller så tycker de inte om den röda varianten. Eller så är clementin äckligt och så vidare. Vill inte automatiskt bjuda på bullar eller glass.

Egentligen spelar det ingen roll, som sagt, de kan äta när de kommer hem, men det är tråkigt att det är så svårt att hitta saker som jag vill servera (ja, så är det) och som barnen faktiskt äter.

2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Upplever lite samma sak. Brukar köra med runda kanelknäcke med Philadelphia eller skivade äpplen med nötsmör. Brukar gå hem på våra små besökare. Har ett laxrecept jag måste skicka till dig...

Mari sa...

Inte bara jag, alltså. Lite skönt ;) Tack för tipsen, får testa det nästa gång! Och tack för receptet. Kram, Marie.