lördag, januari 31, 2015

Nu tänker jag på ...


* * *
Malmbyrån i björk, under snedtaket i sovrummet.

Jag fyllde den försiktigt med bebisplagg. Några nya, en del från när jag och hennes pappa var små. Hur jag tvättade och vek. Försökte förstå att det skulle komma en människa och fylla upp strumpor och bodysar.

Hur jag bäddade spjälsängen. Madrasskydd och lilla kudden. Jag köpte sängkläder, kanske via Tradera. Vita och orangea, men sedan kändes färgerna så grälla mot hennes nyfödingshud.

Istället blev det kaninen på blå botten som svepte in bebissängen med mjukt och värme.

Täcket fortsätter hänga med.

Trots alla plädar i olika kvaliteter, så är det lilla kanintäcket fortfarande det bästa jag vet att krypa ihop under i soffan om kvällen.


Det här är en del av min följetång, en bunt utvalda bilder, tagna sedan tidigare.

Jag ser dem ibland i mitt bildarkiv på datorn och blir varm i magen.

Ni har säkert sett dem förut, men här återuppstår de igen.


Inga kommentarer: