tisdag, mars 10, 2015

En näsa och en katt


* * *
Det var måndag och jag hämtade på skolan redan till lunch. Vi hade möte på sjukhuset.

Förra gången - 2011 - skrev jag om, minns jag. Då blev vi nonchalant bemötta.

Den här gången var energin många gånger bättre. Både sköterskan och läkaren hälsade på och pratade i första hand till Siri.

De tittade med kamera i näsan och undersökte.

Sa att det inte är lika vanligt med bihåleproblem hos barn som hos vuxna, eftersom deras bihålor inte är fullt utvecklade.

Istället är det näspolyperna som ställer till problem. Gör att hon inte kan andas genom näsan om natten. Får problem med bettet och vätska i öronen.

Och även om jag helst vill slippa alla ingrepp känner jag en viss lättnad. Att bli bemött med respekt och att få förslag på åtgärd (operation). Det skulle vara så skönt om Siri fick sova gott om nätterna, och vi känner att vi kämpat på med silvervatten, näskanna, kortisonspray ... you name it ... under så många år.

Efteråt fick Siri mycket beröm för att hon var lättundersökt och duktig. Det var en fin stämning, men vi talade mycket om det efteråt. Att man inte har någon skyldighet att vara just duktig, att det är okej att tycka att det är jobbigt och inte vilja.

Att man är lika mycket värd i alla fall.

Så ville hon åka och kramas med katten Nisse.

Det gjorde vi såklart.



* * *


Så blev det laxtisdag, till och med när jag lämnar och hämtar på fritids nu så pratar personalen om det. Vi åt såklart i soffan, eld i kaminen och två avsnitt av "Snoffe, döden & jag" på Play.

Blev mycket nöjd med maten. Snittade laxfiléer, satte ner sötstark senap och Philadelphias nya pepparost. Ringlade över sweet chili och citron, plus salt och peppar. Satte in i ugnen på 200 grader i 14 minuter.

Wookade en påse gröna grönsaker tillsammans med vitlök, Renée Voltaires buljong (använder den ofta som krydda, då den är "pulvrig" i konsistensen) och citron. Blandade i överbliven bönpasta från kylen och serverade med en kall röra på sweet chili, cremè frâiche och keso.

Sedan har jag pysslat om min favoritmänniska lite extra. Vi har tänt rökelse, lyssnat på instrumental musik och jag har masserat och läst och bäddat om med ord och flanelltäcke.

Och nu ska jag rulla ut yogamattan för mig själv, för en stund.

Inga kommentarer: