måndag, mars 23, 2015

Mer om att gilla olika


* * *
Vissa nya hittepå kan spridas fort via nätet. Som rocka sockorna, den dagen hade jag ingen aning om. Fick vetskap via ett mejl från skolan.

Ofta känner jag mig skeptisk till sociala kampanjer, att byta statusrad ett visst klockslag och så vidare. På något sätt blir det lätt att känna att man bryr sig, fast man egentligen inte gör någon större skillnad - utom att lätta sitt världssamvete för en stund (och det är väl i och för sig inte fy skam).

När det handlar om rocka sockorna-dagen har jag bara väntat på upplysande instick. Någon som vrider och vänder på begreppet. Har läst några längre på Facebook och i dag läste jag Underbara Claras - det finner du här. Intressant.

För mig har rocka sockorna blivit ett begrepp jag instinktivt använde när jag samtalade med min dotter om abstrakta ting, som att skämmas för olika saker.

Att man barn emellan kanske kan använda de orden för att belysa att alla är olika. Vi gillade ju det en dag, så varför inte i dag?

Inget tjorv, utan en enkel påminnelse om ett tydligt begrepp. Olika strumpor.
Vi har pratat om det så, hur man bemöter olika 'påhopp' eller anklagelser och det blir så tydligt. Kanske en vridning bort från ursprunget, men kanske inte helt fel i alla fall?

Inga kommentarer: