söndag, juni 07, 2015

En sommarlista




* * *
De här bilderna tog jag och publicerade för ett år sedan. På tal om kamera så pillrade jag på två vill-ha i butik i dag, en Canon och en Nikon. Fina, med stor display.

Nåväl, för ett år sedan var det tydligen varmare. Vi levde verandaliv. Nu skjuter vi upp plantering och fotografering på grund av regn och hänger inomhus istället.

Läste en sommarlista på några håll, och här kommer min version:

Mina planer för sommaren:
Räknar man juni som sommar har sommaren redan börjat. I så fall är sommarplanerna att först göra klart mina sista Helgsidor inför sommaren, vikariera som nyhetschef och njuta av vackert kvällsljus. Yoga i lite varmare luft.

Och så semester genom Sverige – Stockholm med stopp på Hallwylska museets innergård som blivit med kafé och bar, Astrid Lindgrens värld, Lund som bas med utflykter vid Österlen, Malmö och Köpenhamn. Göteborg via ett stopp på någon restaurang som Markus hittat. Liseberg, träffa kompisar, äta skaldjur. Och så Stockholm igen på vägen hem. Befriande känsla att inte ha måsten, utan att i stort sett bara kunna dra iväg.

Frihet!

Bästa sommarstället:
Hemma hos oss som bas. Utflykter till stugor vid vatten, kaféet i hamnen och annat fint.

Favoritsommarblomman:
Smulbärsblomman, för jag vet vad som kommer sedan.
Annars ängsblommor, både på ängen och i en barnbukett.

Här badar jag helst:
I badkaret. Svenska vatten är för kalla för min smak (dock badade jag en gång med glädje i Fårösundet i fjol).

Hur länge ska jag vara ledig:
Fyra veckors semester, brukar spara den femte för andra utflykter.

Vad ser du mest fram emot:
Känslan av ledighet i kroppen, utan tider, bara flow.

Vad kommer du att köpa inför semestern:
Som traditionen bör köper vi klisterböcker till Siri inför bilresorna. Och Storytel-abonnemang. Och kanske en flaska gin, dricker gärna en GT på verandan, känner jag.
Så kikar vi på nya utemöbler, faktiskt. Svarta.

Det här lyssnar jag på i sommar:
Flugor, vattenkluck. Tystnaden i solnedgången. Sommarpratare, intervjupoddar och vår sommarlista på Spotify.

Favoritsommardoft:
Den friska doften av brännässlor.

Hur kommer du att göra dig illa:
Helst inte alls.

Vad oroar du dig för:
Försöker att inte oroa mig så mycket. Det som – i den lilla världen – skulle vara trist är om sommaren blir kall och blåsig och regnig.

Hur kommer du att minnas din semester i september:
Som fina upplevelser i en skön lunk, både hemma och på resande fot. 
Har länge drömt om att få upptäcka Österlen.

Den ultimata sommardagen:
Stilla morgon hemma med keso- och kesellatallrik med färska bär från trädgården och rostade nötter. Kaffe och DN:s helgbilaga (har återupptagit prenumerationen precis), någon utflykt, kanske träffa några vänner, grillad middag på verandan och Siri som får somna i soffan medan vi ser en tv-serie.
Däremellan ett kortare träningspass och en stund på yogamattan.


Inga kommentarer: