måndag, september 14, 2015

Septemberhelg


* * *
Det är troligt att jag och Siri har sett alla avsnitt av barnprogrammet "Pysselskogen" där barn får pyssla med naturens skatter. När Jenny, programledaren från nämnda favoritserie, skulle finnas på plats i Luleå under Skogens dag var saken klar.

I lördags åkte vi till Luleå för att pyssla. Först tog vi lunch inne i stan och gick på någon butik. Sedan styrde vi fötterna mot Gültzaudden.


Siri och hennes goda vän var mycket nöjda med arrangemanget. Tipspromenad, olika stationer, fiskdamm - och bäst av allt pysslet såklart.

Inspirationen tog de med hem sedan och fortsatte måla, limma och skapa.


Så blev det söndag, jag skrev handlingslista. Först en vanlig, sedan en efter butikens turordning.

Medan jag var och handlade ringde det från vår sällan använda hemtelefon (som vi enbart har för internets skull). Det var Siri som ringde och undrade om man kunde torka Barbiedockornas nytvättade hår med hårfön.

Jag log mig sedan genom butiken. I det lilla, det är så fantastiskt att vara förälder och ha ett barn som ringer och frågar det.


Innan middagen, medan Siri var på sin yogakurs, invigde jag mina barfotaskor utomhus. Sprang backintervaller på denna vackra plats. Solsken, Laleh och Petter som goda sällskap gjorde det till en rik (och jobbig) upplevelse.


Sedan avslutade vi kvällen med att åka hem till Markus, som hade fixat hemmagjord pizza och cole slaw på våra egenodlade morötter. 


Inga kommentarer: