söndag, november 15, 2015

Göra gott


* * *
En helg som aldrig riktigt blir ljus, på flera sätt.

Grå känsla. Regn och regn.

Min dotter sitter vid köksbordet. Ser pre-teen-serier på surfplattan och broderar korsstygn. Jag tänder rökelse och min man eldar i kaminen. Ungefär så rullar helgen på och det känns precis som det vi behöver.

Som för alla andra går mina tankar till Paris. Läser på nätet, ser på tv. Tänker.

Landar i min egen filosofi som gäller det mesta i tillvaron.

Den fungerar mer direkt på engelska:
"Hear evil, see evil, but still do good".

Det är klart att man ska problematisera, ifrågasätta och reagera på saker och händelser i livet. Men i grunden tror jag på kärlek och förlåtelse. Förståelse.

I min värld blir inte världen en bättre plats av ilska, av hat, av hämnd.
Eller i vardagen av avundsjuka, misstro, missunnsamhet och illvilja i det lilla.

Jag väljer ljuset och kärleken i min syn alla gånger jag klarar av det ~ trots att jag är medveten om allt annat.

Still do good.


Och på samma tema. Martin Luther King, Jr:


”Darkness cannot drive out darkness; only light can do that.
Hate cannot drive out hate; only love can do that.”




Inga kommentarer: