onsdag, november 18, 2015

Två som inspirerar



* * *
Det är kväll. Siri har varit på sin balettklass och vi har nu kommit hem på gården och kört in bilen i garaget. Det är mörkt, regndroppar kvar på rutorna. Instrumentpanelens orangea sken.

När jag ska stänga av motorn hörs första tonerna av Sias "Candelier" på radion. Vi sitter kvar i mörkret och Siri dansar med armarna till låten.

Förra veckan fick jag tips av min kompis Sanna om dansaren Maddie Ziegler - på tal om balett och dans - som dansar i just Sias musikvideos.

Det är så häftigt att se, hennes uttryck med kroppen. När det blir mer än vacker dans, det där som man uppfattar som eget. Fint och inspirerande. Hemma har vi sett videorna flera gånger om.


Foto: Soroush Morshedian

En annan som inspirerar mig är Kristina Paltén. Hon är en före detta Pitebo och den första kvinnan som sprungit ensam genom Iran. Hon har gjort sitt äventyr för att utmana fördomar med en önskan om att öppna gränser och känna tillit. Känns extra aktuellt i världen just nu.

Under och innan äventyret har jag intervjuat henne via telefon och mejl, men nu har jag äntligen fått träffa henne och sitta ner vid ett köksbord och samtala.

Drömjobb, för mig.


Inga kommentarer: