måndag, februari 29, 2016

I citrusland


* * *
Den senaste tiden har jag blivit lite besatt av citron. Hemma hos mamma smakade vi en dessert där rysk yoghurt blandats med rivet citronskal och socker och sedan frysts. Fräscht och gott.

På morgnarna pressar jag citronsaft och blandar med varmt vatten ur vattenkokaren. Sedan får det halvsvalna innan jag dricker.

Jag drömmer om hälsosamma varianter av cheesecake med citronsmak och klurar på citrondessert till gästerna på fredag.

Konstaterar att kroppsoljan från Weleda, med citrusdoft såklart, är slut. Läser om en annan kroppsolja från Dr Hauschka som doftar citrongräs och tänker att ja, det vill jag ha. För att fortsätta på spåret har jag köpt doftolja med citrongräsdoft som jag fyller min oljebrännare med och låter doftslingor svepa runt i badrummet. Som att landa i en fräsch spa-känsla på en gång.

Föredrar att använda oljebrännare framför rökelse och doftljus, tycker att doften blir mindre påträngande och renare så, generellt.

Nåväl. Jag letar mig tillbaka från utflykten i citrusland och fokuserar på veckans matplanering.

Måndag
Blomkålsgratäng med knaperstekt bacon.
Sallad.

Tisdag
Senapsfrö-marinerad, stekt lax.
Coleslaw på vitkål, morot och fänkål.
Sallad.

Onsdag
Cashewpanerad torsk med ångkokt broccoli.
(Planerat till förra veckan, men en kväll åt vi rester istället.)

Torsdag
Vegetarisk soppa med thaismaker som citrongräs och koriander.
Wrapbröd med ost och sweetchili-sås mellan som snabbt smörvänds i stekpannan.

Fredag
Kycklinggratäng med ädelost och Boursain, massa purjolök och svamp.
Sallad med picklad rödlök.

Dessert. Citrontema, såklart!


Inga kommentarer: