torsdag, mars 24, 2016

Vårt påskpyssel



* * *
Så har tre fjärdedelar av familjen påskledigt.

För ett tag sedan bestämde vi oss för att fixa lite påskpyssel.

En kaningirlang är snabb och rolig att klippa.

De små bollarna som svansar blir pricken över i.


Nu hänger den över Hemis gamla plats.


Klassisk äggmålning, men i Minion-style. Det var kul, tyckte pysselexperterna. Färg, svart penna och ögon är ungefär allt som behövs.

Vi hårdkokade äggen istället för att blåsa ur dem.


Så köpte vi några påskfigurer på loppis. Fina tillsammans, men lite slitna och inget som jag skulle känna mig manad att plocka fram till påsk.


Men med några lager överbliven kalkfärg blir de som små betongfigurer.


Och lite mer i samklang.


Jag klippte även fjädrar av något styvare papper.

Förvånansvärt enkelt och effektfullt.



Limmade fast fjädrarna på grillpinnar, men det går nog lika bra att klippa mindre, göra hål, trä tråd och hänga upp i påskris.

- - -

Kanske öppnar jag dörren till mitt överfulla pysselskåp i plåt och ser om jag finner de fjäderstämplade äggen från tidigare års påskpyssel.

Vi har några färgfina pyntägg som kanske hamnar upp i lite ris. Men först ska vi skriva matlista och handla inför middagsbjudning. Och åka ut med hunden så att hon får nosa lös.

Det är fördelen med att flickorna kliver upp tidigt.

Klockan är bara nio och vi har redan hunnit massor.



Inga kommentarer: