lördag, augusti 20, 2016

Inspiratörer



Inspirerar 1: Zuzka Light.


Inspirerar 2: Funky Gine.


Inspirerar 3: Lovisa Sandström och Jessica Almenäs.

* * *
Efter mitt maratonmål i början av juni var jag sugen på att lägga om min träning helt. 

Bara någon dag efter de där 42 kilometerna registrerade jag mig som medlem på en träningssajt.

Zuzka Light (namnet!) gjorde först videos för Bodyrock.tv, en hemsida med gratis träningsvideos som jag fick tips av en mamma på förskolan där Siri gick.

Efter en tid slutade Zuzka där, men har senare startat upp en egen sajt. Som medlem (för en kostnad på runt 80 kronor i månaden) får jag tillgång till ett veckoschema med träningsupplägg och videos där man tränar "tillsammans" med henne. 

En hel del av hennes träningsvideos ligger gratis på Youtube också.

Schemat inkluderar alla veckans dagar. Träningspassen är mellan fem och tjugofem minuter och jag gör ofta två om dagen (helt enligt hennes veckoschema). Sedan lägger man också till ett poweryoga-pass på cirka femton till tjugo minuter om dagen också.

I grunden ser det ut så här för mig: 

Uppvärmning med hopprep. Hundra höga knän, vart tionde hopp med korsade armar och direkt på hundra hopp där fötterna hoppar jämfota två gånger och sedan hoppar man saxhopp två gånger. Finns säkert något tjusigt namn på det hoppet som jag inte vet. Detta upprepar jag två gånger. Sedan hoppar jag tio dubbelhopp, alltså när man hoppar en gång men vevar två. Mellan dubbelhoppen hoppar jag fyra vanliga, annars orkar jag inte.

Sedan gör jag en dynamisk uppvärmning med Zuzka. Den tar två minuter.

Och så är det dags för passen. Det kan handla om allt från yogainspirerade klasser, till att man varvar hopprep och kroppsövningar i intervaller, till mer styrka med kettlebells och nästan rena stretchpass. Nu är det också handstående och balettinspirerade övningar på programmet. Jag gillar variationen, och att jag blir starkare i min kropps svagare partier. Jag gillar också hennes inställning och glädje i träningen.

Jag gör alltså två pass. Denna rutin hinner jag utföra på min lunch. Sedan gör jag yogaklassen på kvällen när Siri ska sova. Det är enkelt att få in i vardagen, och med de träningsredskap jag har hemma fixar jag alla variationer på övningar i vardagsrummet om jag vill.

Jag har yogamatta, pilatesboll, gummiband, lätta vikter, hemmabyggda yogablock och kettlebells. Dessutom använder jag Siris gymnastikringar uppe i taket till vissa övningar.

Funkar perfekt i vardagen, det stärker och utmanar samtidigt som det inte kräver för mycket av mig. Sedan lägger jag till något löppass ibland, ofta när min man vill att jag ska hänga med på några snabba kilometer (mer om det en annan gång).

Det finns också annat att reflektera kring. Bland annat mina förebilders nakenhet.
Speciellt Zuzkas.

Jag följer henne på Facebook och ligger flödet uppe på jobbet och hon dyker upp så scrollar jag generat förbi. Det är mycket hud, ser jag då.

Men när jag själv tränar så tycker jag om att hon är lättklädd. På så sätt är det enklare att uppfatta hur musklerna rör sig. Det är funktionen jag är ute efter helt enkelt.

Och när jag själv tränar och det är optimalt varmt, så gör jag det helst i bara sport-bh och korta shorts. Ger bästa frihetskänslan, tycker jag.

En annan inspiratör är norska Funky Gine. Hon är otroligt vacker och jag reflekterar ofta över bilderna hon lägger ut på Instagram. Hur hon både är fotomodellsnygg och otroligt stark. För mig är hon en inspirationskälla i hur hon utstrålar stolthet och styrka.

För mig väcker en del av hennes mer lättklädda bilder en tanke på att jag (nästan) aldrig tänker på mig själv som kvinnlig. Det är sällan vi överhuvudtaget uppträder så i Sverige, som det är något vi raderar bort som lite ofint.

Jag tänker att min kvinnlighet kanske skulle komma bättre fram i ett varmare land. Som när Malin Berghagen sveper omkring i sina långklänningar på Mallorca. Kanske?

Och till sist: Lovisa Sandström och Jessica Almenäs. Det var deras maratonprogram jag följde under vintern och våren och nu i höst kommer de med en ny träningsbok. Jag följer dem i sociala medier och lyssnar till deras podd Träningspodden - ofta när jag springer mitt milpass. Jag gillar deras funderingar och att jag får studsa deras åsikter kring mat, träning och hälsa mot mina. Sedan lär jag mig en hel del också.

Det är fint tycker jag, att allt detta är så mycket mer tillgängligt i dag.

Jag tränar ensam, men har ändå en tränare i telefonen. Jag pratar sällan träning eller yoga med andra, men lyssnar och läser mycket om ämnet.

Världen blir så nära, tack vare telefonen.

Inga kommentarer: