lördag, september 10, 2016

Att få ett ryck




* * *
Första dagen på två veckor som jag kan sova längre än väckaren ringer 05.40. Det var välbehövligt och jag vaknar upp och känner mig vimmelkantig, tröttare än på länge och liksom lite sirapsseg och hudlös. Det är lite skönt att känna så.

Hemma är jag inne i något slags ryck just nu. Har äntligen målat klart i trappen, följetongsväggen som blev uppriven för flera år sedan, igenbyggd långt senare och sedan halvmålad. Men nu, nu är den klar och jag dammar av tavlorna som hör till den och som legat under byrån sedan länge.

Jag målar sidobord och skrivbord och lådor. En kruka får följa med. Och så väntar väggarnas i Siris rum. De ska bli kalkfärgat gammelrosa med en anstrykning av mullvad, beige och grå. Men det sparar jag till nästa helg.

Kontorsstolen som bara haft ett armstöd under lång tid genomgår renovering den också. Jag har sneglat på en ny svart i trä från Ikea, men när jag tittade på den i butik i somras kände jag att nej, den kommer inte att bli fin när den blir kantstött. Så nu räddar vi den gamla och jag ska titta i mina gömmor efter ett nytt tyg att klä sitsen i.

Och sedan väntar högrevsburgare och Djungelboken.

Känns precis som vad jag behöver, en sköntrött lördagskväll i min favoritmånad.



Inga kommentarer: