torsdag, oktober 13, 2016

Min dag till 38


* * *
Vi hade en kväll tidigare i veckan, som inte var den mest harmoniska av kvällar.

Jag och tjejerna var hemma själva, och minstingen, hon på fyra ben, gick in stenhårt för sådant bus vi inte direkt ... uppskattar ... hemma hos oss. Som att tugga på saker och tjuta. 

När vi åt laxmiddag i soffan satte den andra flickan i halsen och det tog en bra stund innan kålstrimlan kom upp. Bara att byta tallrik och kuddar och lite annat efter fadäsen, och jag på helspänn innan jag såg att det skulle gå bra.

Nattningen blev heller inte lugn, då hunden skulle ut mitt i allt och min mage skar ihop å det rejäla. Den kombinationen är inte helt lätt att få ihop.

Nåja, vi tog oss igenom kvällen med tricks och skratt, men jag kände mig lite matt efteråt.

Hunden, som är i förlöpen, toppade det dessutom med en i stort sett sömnlös natt. Eller två.

Därför. Därför var det fint av henne att sova stilla i mina knäveck hela natten till min födelsedag.


Redan tidigt på morgonen fick jag fina, omtänksamma gåvor.

Jag är inte en person som lägger inte stor vikt vid att få presenter, men jag blir enormt glad av omtanke. En teckning, några fina ord eller något annat.

Här fick jag ett bidrag till en middag på restaurang.
Älskar.

Och löven hade min dotter enkom stannat och plockat på vägen hem från skolan dagen innan.
Jag ser henne framför mig, hur löven lyser som guldvatten under trädet. Hur hon tänker på mig och vill stanna för att samla några vackra.
Älskar.


Jag fick ett doftljus av Siri, hon skulle bestämt cykla till stan och handla för sparade pengar. Detta ska min mamma ha!

Och hudkräm från nyöppnade Kust Spa. Rik och krämig i konsistensen, mild doft och sjunker snabbt in i huden. Skönt när säsongsomslaget gör mig torr.


På lunchen gjorde jag något annat som gör mig glad: Tränade ett kort, intensivt pass. Jag har vilat ganska mycket från högintensiv träning ett tag och mer yogat och stretchat, då jag inte mått riktigt hundra. Men i dag kändes det bättre och jag var sugen.

Glad efteråt.


Min tioåring ville att vi skulle fira mig när hon slutade skolan vid tre-tiden. Istället för fika på kafé ringde jag till stadens nya hotell och frågade om de kunde ordna en charkbricka för två.

Så vi slog oss ner i lobbyn, drömde oss bort och pratade en stund.


Det kändes så fint, att själv fundera över vad jag vill med min dag.

Så har jag skrivit en text som verkligen ger mig glädje. Jag har ätit middag med min fina familj, gjort hårinpackning och ansiktsmask och suttit framför en kamin med glödvärme en stund.

Vardag och födelsedag, så mycket vackerhet på en och samma gång.








Inga kommentarer: