tisdag, december 20, 2016

Hos Siri




* * *
Jag tänkte att vi kunde titta in i Siris rum.

Vi målade om väggarna här i höstas. De gick från vitt till en nyans som jag skulle beskriva som lera blandat med gammelrosa. En levande kalkfärg som skiftar ton beroende på ljuset utanför.

Jag målade med Ladys kalkfärg och resultatet blev fantastiskt. Inte lika kritig som Kalklitirs och väggarna blev ... levande.

Och så baldakinen som hon fick i tioårspresent.

Sängen med flera ljusslingor och tygsjoken som hänger ner, nästan som ett rum i rummet.


När man tittar in från hallen på övervåningen ser man den mjuka mattan, ton i ton med väggfärgen. Den var också en födelsedagsgåva från oss.


Och vimplarna jag sydde till en midsommarfest för evigheter sedan.


En ros som lyser och ändrar färg, en lykta som Siri fått i present och en fönsterlampa som flyttar runt men just nu bor här.


Drömfångarna som vi har gjort av loppissaker på en ny, stor spegel.


Och, ja här bor en ballerina.

Här ser man väggarnas karaktär ganska bra, tycker jag.

Under postern, en liten rullbar köksö från Ikea som utan bänkskiva passar bra som förvaring av nagellack och Body shop-produkter.


De flesta klädesplaggen ryms i lådorna under sängen, men till det som behöver hänga på galge gjorde vi en klädförvaring mellan baldakinen och väggen, under snedtaket.


Krok bakom dörren, där morgonrocken alltid hänger redo för nyvaken kropp.


Ja, så blev Siris rum när vi målade om.

En drömvärld med ljusslingor och väggar med en färg som ändrar nyans.

En säng för fantasier och drömmar och härligt mycket småplock, precis som jag själv hade när jag var i samma ålder.




1 kommentar:

Catarina sa...

Jättefint, det ser väldigt mysigt ut.