måndag, mars 13, 2017

En vecka av se-fram-emot





* * *
Det är måndag i mitten av mars och jag kryper upp framför datorn en kort stund. Trots telefon och padda är det ändå något stabilt över en bra stationär dator. Bilderna blir stora och jag får överblick.

Njuter av att hålla ordning på mitt digitala skrivbord och rensar bilder då och då. När jag slänger en stor mapp känns det härligt att liksom ha storstädat ~ bara sådär.

Annars tänker på saker som jag ser fram emot den här veckan.
Finner att det är en hel del på min plus-lista.

Jag ser fram emot alla kvällar när jag läser högt för Siri. Att krypa in under hennes baldakin bland vita, lätta fjädrar och ljusslingor med stjärnor och låta sinnet och rösten försjunka i boken vi läser för tillfället. Det är alltid en vardagsfavorit.

Just nu läser vi en bok som hon valt, och som handlar om en tjej som bor på en balettskola. Vi håller fina samtal utifrån boken och jag minns själv när jag plöjde romaner om internatskolor. Jag får också större inblick i hennes värld. Och förståelse.
Det känns fint och meningsfullt.

Jag ser också fram emot att få ta prover och se hur jag ligger i min hypotyreos-medicinering, även om läkarbesök och blodprover inte egentligen är en guldkant i vardagen. Vänder man på det är det ändå guld att bo i ett land där man kan få vård.

Det finns mer. Jag är glad för att Siri ska åka slalom på friluftsdag, att min elcykel kanske bara är en smärre lagning från att fungera igen. En lunch med någon jag tycker om. Så ser jag fram emot veckans bokklubb, då vi ska diskutera klassikern "Godnatt Mister Tom". Passar extra bra, då bibblan håller sin kampanj Marsskatter om bok-klassiker denna månad.

Marsskatter är helt enkelt en uppmaning om att läsa böcker som vi länge varit sugna på, men inte tagit oss tid till.

Till sist ser jag fram emot ett reportage jag ska göra under veckans senare del och så avrundar vi arbetsveckan med ett utvecklingssamtal på Svenska balettskolan.

Och då har helgen inte ens börjat.


Inga kommentarer: