lördag, april 22, 2017

Korianderdagar


* * *
Den här matveckan går i korianderns tecken.

Det började med denna maträtt i torsdags:


Kycklingköttbullar med purjo, ingefära och chili i kokosmjölk med koriander. Smaksatt blomkålsris och pickad gurka och rättika. Med koriander.


Sedan var koriandern slut.

Men vi köpte ny.

Och lagade carnitas med sallad på avokado och mangosalsa.


Åt tillsammans med picklad rödlök och nachochips.

Sedan tog koriandern slut.

Men vi köpte ny. Fick söka på två butiker för att finna.

Och så ska vi laga maten med det krångliga namnet Char siu banh mi. Char siu är tydligen kinesiska för >grillat fläsk<.

Vi grillar fläskkarrén i ugnen med kinesiska kryddblandningen >fem kryddor<, soja, ostronsås, honung och bönpasta.

Äter i baguette (jag i salladsblad) med picklad lök, majjo, salladslök och ... exakt, koriander såklart.

Men i morgon, kanske vi får hitta på något annat.


3 kommentarer:

Lisa sa...

Å! Använd resterna av 5 krydd blandningen till Nigella 5 spieces cider blunt cake. (Googla) GUDOMLIGT god!

Catarina sa...

Koriander, jag vilken god krydda. Konstigt nog så tyckte jag inte alls om den förut. På indisk matlagningskurs tog vi lite mindre än instruktören sa och när jag åkte till Marocko tyckte jag att allt smakade av den där j*kla koriandern.
Men nu. Det är ju supergott!
Ser ut som att ni haft en bra matvecka.

Mari sa...

Lisa, jag googlade receptet och blir nyfiken. Har både svårt att föreställa mig den exakta smaken, samtidigt som det låter precis som min smak :)

Catarina - känns som om koriander är antingen älska eller hata. Tur att du kommit över till den ljusa sidan ;)