tisdag, maj 09, 2017

Kalkmålar sidobord


* * *
Det runda sidobordet köpte jag via Blocket för en herrans massa år sedan.


Då var det omålat och gick mot mörkt brunt.


Jag kisade nog med ögonen och såg det framför mig, målat i vitt.


Och målat i vitt har det varit, fram tills nyligen när jag blev sugen på kalkfärg med dragning mot blå-turkos.


Åkte runt till färgbutiker och googlade.

Beställde till slut hem Rustins i nyansen "Savoy sage".


Tyvärr blev slutresultatet varken som på bilderna, eller som färgen på burkens utsida.

Den blev alldeles för knalligt ljus.


Så jag kröp in i färgskrubben här hemma och letade fram en svart färg som jag tänkte borde funka att blanda med.

Och nu står det där, samma bord som gjort en resa från brunt till vitt och numera går lite mot blått och åska.

I denna kalkfärg var det iblandat vax för att tåla lite väta och belastning och att man drar av det med en fuktig trasa då och då.

Gillar ytan, som inte blir lika rå som kalkfärg på vägg men  ändå har den levande känslan. Vax uppepå gör färgen mörkare och blir mer ... yta, så det här tilltalar mig mer.

Att sedan fröken fyrtass hittade en pensel och målade en del av ryamattan samt sin ena tass, ett öra, bringan och nosen är en annan historia.

Hur som helst.

Savoy sage med iblandad svärta.

Passar fint mot soffkuddarna därunder.



Inga kommentarer: