onsdag, juni 14, 2017

Kollage


* * *
I går dansade min flicka i Svenska Balettskolans 
vårföreställning Kollage.

Innan dansen tog vid höll skolans konstnärliga ledare ett tal 
om den hotande nedläggningen och vikten av kulturella 
uttryck i samhället.

Det satte liksom tonen, och sedan är det något 
särskilt med avslutningar och föreställningar.

Som om känslorna koncentreras.






Markus jobbade kväll, men såg föreställningen 
med sin mamma på förmiddagen istället.

Jag önskar så att vi fått se den tillsammans.

Sådär så man kan ge varandra ett ögonkast, 
som betyder ~ hon är vår. Vår tjej.

Om kvällen satt jag på föreställningen 
mellan min egen mamma och pappa.

Det kändes också väldigt fint och betydelsefullt.

Efter föreställningen tog jag hem en trött dansare.
Tvättade småtrasiga flickfötter, klippte trasiga tånaglar 
och fixade extra mycket kvällsmat.

I dag håller de sina sista föreställningar 
och sedan, sedan är sommarledigheten nära.



[ foto: kurt lundberg ]


3 kommentarer:

Linda sa...

De var ju jätteduktiga! Var där på 10-föreställningen igår med en väninna och vi var så imponerade av hela föreställningen. Hoppas verkligen att balettskolan får vara kvar!

Mari sa...

Fint att höra, jag tyckte mycket om föreställningen (som vanligt). Ja, hoppas verkligen att skolan blir kvar. Alternativet vore en stor förlust för den kulturella delen av Piteå.

Magnus sa...

Så fint!