onsdag, juni 07, 2017

På näthinnan

* * *
Nu har båda bokklubbarna tagit paus för sommaren, 
den ena ska vi dock väcka liv i med en liten sommarfest 
längre fram. Då ska vi sitta i trädgård och prata om alla böcker 
vi hittills läst.

Det börjar vara ganska många sidor 
som passerat under våra fingrar.

Själv kikar jag på lite lättsam sommarläsning.
Det är nästan den svåraste genren. 
När det ska vara lättsamt, men inte spånigt.

Här är i alla fall två böcker och en tv-serie jag precis tagit del av:


"Ditt liv och mitt" av Majgull Axelsson

Sedan jag läste "Aprilhäxan" har jag verkligen älskat 
Majgull Axelsson för hennes berättelser och hennes precisa språk. 

Det lite magiska inslaget i hennes böcker.

"Rosario är död", "Jag heter inte Miriam" är 
två andra jag aldrig glömmer.

Hennes senaste "Ditt liv och mitt" handlar bland annat om Vipeholm, där patienter med utvecklingsstörning utnyttjades som försökspersoner i strid mot medicinsk-etiska principer.

Boken handlar om en systers sökande efter sanning och upprättelse, 
men också om hämnd, familjehemligheter och skuld.


"Det magiska hjärtat" av Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson har skrivit vuxendeckare som "Paradisoffer", 
men eftersom jag sällan läser den genren är jag inte bekant med henne.

Siri har själv läst / lyssnat på hennes "Glasbarnen" 
och nu lånade vi "Det magiska hjärtat".

Den är djupt engagerande, spännande och lite jobbig. 
Boken handlar om Roberta. Hennes bästa vän Charlotte 
är sjuk och behöver ett nytt hjärta för att överleva.

Med hjälp av en magisk jordglob försöker Roberta hitta ett sätt 
för Charlotte att överleva.

Berör dödsångest, fantasi, vänskap och föräldrarelationer.


Tv-serie: Aquarius

Sedan jag läste boken "Flickorna" av Emma Cline, 
som är löst byggd på historien om Charles Manson, har jag varit 
fascinerad av historien. Letade reda på tv-serien "Aquarius" 
som också är baserad på samma händelser.

Tycker om att se serier och filmer från årtiondet, utsvängda byxor, 
rökelse och flätor har en särskild plats i mitt hjärta.

 "Aquarius" visar sig vara en polisserien, men jag gillar att den fått 
en annan inramning än den klassiska nutida.

Dessutom kan det vara sympatiskt med enbart en säsong av avsnitt.

[ författarbilderna är tagna av Thron Ullberg ]


Inga kommentarer: