tisdag, juli 25, 2017

Lunch på Pensionatet



* * *
Väckaren ringer sju. När en jobbar och en är ledig är det enklast att 
någorlunda synka tiderna, så vi äter middag tillsammans och går och lägger 
oss samtidigt. Därmed kliver vi som är hemma upp vid sjusnåret.

Jag vaknar och tänker att det är första gången på flera, flera månader 
som jag sovit gott. Som jag inte vaknat av värk eller bortdomnade armar 
eller med en längtan efter att natten ska vara över.

Det är gråväder ute, men varmt, upptäcker jag och mina flickor 
när vi går på förmiddagspromenad genom en stad som festivalförbereder sig. 
Träffar en av mina äldsta vänner när vi stannar till vid torget för att Leslie ska få 
dricka i en fontän. Vi har redan bestämt träff lite senare, jag och Hanna, men 
gör sällskap redan nu. Promenerar hem och lämnar hunden och sedan 
vidare mot Pensionatet på Norrmalm.

Vi pratar om det, att Hannas äldsta nästan är i den ålder 
som vi var när vi lärde känna varandra en gång i tiden.

Vi sitter i skuggan och äter vegetarisk taco. Låter samtalet vindla. Siri flyttar över 
till en nätt rottingsoffa och försjunker i en bok medan jag och Hanna pratar 
vidare. Vi tar en kaffe också, innan våra vägar skiljs åt för den här gången.

Så blir det eftermiddag med kalas, och handling 
och matlagning i skuggan av värmen.

Men våra fina timmar med Hanna, 
de bär jag med mig genom dagen.


2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Samma lika här - i alla fall bland de vuxna. Svårt att motivera tonåringen att kliva upp vid 7....Gissar att han behöver sin sömn...

Sover också som en kratta! Nu har vi beställt en ny säng så jag hoppas att mina domnade armar är ett minne blott!

Ser mysigt ut det där pensionatet...

Mari sa...

Ja tonåren alltså, aldrig har man sovit så gott som då. Låter bra med ny säng, för mig gjorde det stor skillnad. Nu testar jag även att sova med bambukudde. Efter första natten är jag försiktigt positiv. Som ett mellanting mellan vanlig kudde och typ tempur. Hoppas att det blir bättre för dig med nya sängen. Och ja, Pensionatet är supermysigt. Där kan man hyra rum även vintertid, jättemysigt (och nära din arbetsplats när du är i stan)! Kram.