tisdag, juli 25, 2017

Passivhus i Skåne



* * *
I vår familj pratar vi ofta om att bo.

Hur vi bor, och vart vi väljer att bo.
Det är en viktig fråga. Vi väljer mycket tid
hemma, tillsammans.

Möjligtvis flyttar vi om det behövs, när Siri blir äldre och kanske
vill dansa vidare på skola som inte finns här.

Skulle jag bo på annan plats i vårt land och fick välja fritt skulle
det bli Skåne, för säsongerna och växtligheten. Det är lite som att
vara i Provence. Fast i Sverige.

Leker att jag bor i Blossalyckans passivhus i skånska Arild.
Och Arild, förresten. Hur fint?
Österlen och Höganäs nära. Vilken lycka.

Om jag skulle välja bort vårt trettiotalshus med skeva väggar och
slitna golv skulle jag kunna se mig själv i något av dessa hus nära havet.

Så, ett litet tips bara. Kika in på Blossalyckan
och designa ditt eget hus på några minuter.

Känner havsluft och en känsla av nystart 
för en liten stund.


Inga kommentarer: