torsdag, augusti 24, 2017

Kafferutin


* * *
Om vardagarna dricker jag allt kaffe hemma,
och då ser det inte ut som på bilden.

Medan frukostomeletten går klar i gjutjärnspannan laddar
jag bryggaren med Arvid Nordquists Svea.

Dricker två muggar medan jag lägger benen i skräddare, äter och
läser tidningen. Det är inga små muggar, snarare djupa baljor.

Kaffeomgång nummer två kommer efter lunchen, som jag i stort sett alltid
äter hemma. Då har jag en mugg kvar i termosen som hör till bryggaren.
Den värmer jag upp och sätter till mjölk, kardemummakärnor och kanel.

Så är dagsransonen uppdrucken. Resten av tiden har jag med mig två
sorters te i termosar som jag dricker på jobbet. En stor med yogite
och en mindre med chaga.

Lyxkaffe som vacker cappuccino,
det hör möjligtvis helgerna till.

Den här på Waynes i Luleå var
faktiskt god utöver det vanliga.

Och jag undrar, har du någon tänkt eller uttalad kafferutin?


5 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Ingen mer än att det måste vara mycket, men inte efter kl 19 på kvällen. Då dricker jag bara rött the.

Mari sa...

Ha, ha jag gillar det. Mycket :)

Linda sa...

Lediga dagar - två koppar kaffe, varken mer eller mindre, innan jag tar tag i dagens bestyr. På jobbet - så lite kaffe som möjligt då bara lukten triggar magkatarren... ;)

Catarina sa...

Jag dricker när jag är sugen på det.
Skulle inte ha problem om jag drack en nu. :)
Men ibland känner jag att det blir lite mycket så då tar jag te istället.

Mari sa...

Catarina: Låter skönt att inte vara slav under kaffet ;) Jag gör samma, ersätter kaffe med te ibland också.