onsdag, december 06, 2017

Augustpris & Pulitzer-författare



* * *
Jag tänkte sammanfatta några av mina senast lästa och sedda.

Vi börjar med den här.

"Fågeln i mig flyger vart den vill" av Sara Lundberg.


Kikade på den när den blev Augustpris-nominerad,
och samma dag som vi läst ut boken vann den priset.

Välförtjänt, tycker jag.


Boken är baserad på konstnärinnan Berta Hanssons barn- och ungdomstid.

Den är vacker och ömsint poetisk.


Till ena bokklubben läste vi om gruvarbetarna i Chile som
var instängda långt under jord i 69 dygn. Skriven av
Pulitzerprisvinnande författaren och journalisten Héctor Tobar.

Intressant och engagerande, men lite seg i början och slutet.
Känns som om författaren varit för trogen hela händelsen och
känt sig bunden att redovisa 'allas' berättelse, istället för
att fokusera på färre personer och berätta historien genom dem.


En annan högläsningsbok har varit "Sonja och julen"
av Kajsa Gordan, Sofia Nordin och Caroline Röstlund.
En liten karamell om Sonja och hennes fyra
syskon och ensamstående mamma. 


Vidare läste jag färdigt "Den lilla bokhandeln"-serien med
denna julversion och säger njä, den tiden kan man ägna
åt något bättre. Jenny Colgan började bra, men tappade på vägen.

Ingen direkt julkänsla väckte den heller.

- - - - - - - -

Mer då? Har börjat se svenska thrillerserien "Modus" och är försiktigt positiv.

Mer svenskt är SVT:s drama "Vår tid är nu", bra kvällsserie.
Fortsättningen får vi vänta på till hösten (men Bron närmar sig!).

Jag har också sett färdigt "Big little lies", som jag gillade.

Håller utkik när nya avsnitt av "Jills veranda" kommer ut.
Det med Maxida Märak rörde mig starkt.

Jag och Siri läser Therese Lindgrens nya bok
om veganism "Vem bryr sig" och även om jag inte vill bli vegan
har vi dragit ner på kyckling och fisk och ätit mer vegetariskt
sedan bokstart.

Vi diskuterar och tänker till och argumenterar efter varje kapitel,
så även om jag inte håller med om allt och delvis väljer på andra sätt
för min egen skull är boken tankeväckande.
Gillar när man får stöta sina egna värderingar ett varv till, liksom.

Ja, så ser det ut bland läst och sett på sistone.

Har du någon pärla att tipsa om?



3 kommentarer:

Linda sa...

Kan varmt rekommendera " Gurnseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" - en smårolig och lättsam historia utan att för den skull vara en bagatell. Kan vara en bra motvikt när man läst någonting tyngre. "Millie Birds bok om döda saker" behandlar åldrandet och döden på ett gripande men ibland också mkt roligt sätt.

Mari sa...

Å, vad kul. Potatisboken har jag kikat på, men nu åker den upp på vill-läsa-listan. Tack för det. Den andra har jag inte hört talas om, men ska genast kolla upp. Vad roligt med tips :)

Linda sa...

Hoppas du gillar dem!
Ja, jag tycker också att det är kul med tips och gillar därför dina sett och läst-inlägg - mkt inspirerande! :)