torsdag, december 21, 2017

En av de bästa leksakerna



* * *
Jag älskar hus. Att bo i, att titta på när jag är ute och går, 
cyklar eller kör bil. Att få skriva om dem i jobbet, att läsa om hus 
och människorna som bor där i inredningsmagasin.

Att fantisera om hur det skulle vara att bo i ett specifikt 
hus jag ser på Instagram eller åker förbi på resa.

Jag älskar också att färglägga hus. När jag väljer målarbild vid 
mina och Siris pysselstunder vid köksbordet 
färglägger jag husmönster alla gånger.

Också när det handlar om Lego gillar jag hus. I flera år 
önskade sig Siri olika Lego friends-varianter i julklapp. 
Så många julaftonstimmar som hon spenderat på hotell, 
stallbyggnader och butiker. 

Det är något rofyllt med Legobyggandet. 
Ritningsläsandet, fantasin, att bygga upp något som blir fint.

När jag var barn hade jag en högt älskad polisstation 
som jag byggde om och om igen. Lego är dessutom något 
som håller och följer med i tiden, både mitt och Markus Lego 
finns kvar. Hos farmor och farfar bygger kusinerna ofta olika 
klossvärldar och här hemma finns min Legosäck i denim med 
röda snören fylld med barndomsklossar.

Att ge Lego som julklapp är en toppenidé, något att 
samlas kring för både stora och små, från Duplos stora 
klossar till avancerade arkitekturbyggnader. 

Därför tipsar jag om Klossbutiken, som är störst på Lego 
i Sverige och som jag skriver det här inlägget med.

Om jag skulle välja ett eget Legobygge i jul, skulle jag klicka
h
em. Ett postkontor i vinterlandskap

Hur mysigt som helst.




Inga kommentarer: