söndag, december 24, 2017

God julafton och skattletning


* * *
Jag fick vakna till den finaste av julklappar 
och det finns så mycket vackert i gåvan från Siri, 
så jag vet inte vad.

Värderingar, vad som betyder. 
Helhet och tanke. Omtänksamhet.

Hon stack en skattkarta i handen på mig, en ritning av vårt hus 
med små kryss utmärkta. Så fick jag leta reda på kryssen och vid 
varje x fanns en liten blekgrön lapp med vackra ord om mig.

En julaftonsmorgon kan inte börja på ett vackrare sätt.

Nu har jag och hon där i baksätet varit hos min pappa 
och hans sambo och firat julaftonsmorgon.

Det är kallt ute, men vackert vintervitt och guldsoligt.

Nu pausar vi hemma en stund, slår in något sista 
paket och ser julkalendern på tv.

Sedan fortsätter vi dagen och umgås 
med människor vi älskar.

Och det räcker precis hur långt som helst.



Inga kommentarer: