söndag, januari 28, 2018

Att kunna andas fritt


* * *
Utan att fördjupa mig känns det som om vårt
gamla trähus med stensockel har frisk luft.

Kanske hjälper det, att vi fortsätter att elda. Håller
murstocken varm mellan krypgrund och skorsten.
Självdrag & vindpustar kring fönstren, när det blåser utanför.

Det finns en sak jag hade valt annorlunda i dag.
När vi byggde ut huset och skapade badrum fick vi rådet
att ventilera duschångorna via självdrag. Dels blev det ett stort
rör som tar plats i Siris rum rakt ovanför, dels tycker jag
inte det är särdeles effektivt.

I dag skulle jag nog ha propsat på en intelligent badrumsfläkt.

Ventilation är liksom en grej som bara ska fungera.

Men det finns många platser där det är tvärt om.

På Siris skola, till exempel. Där är inomhusmiljön riktigt dålig,
men eftersom en stor nybyggnation som förändrar ett helt
kvarter finns i framtidsplanerna, får skolbarnen som går där
nu göra sina mellanstadieår med dålig luft.

Jag skriver det igen ~ ventilation är liksom
en grej man bara vill ska fungera.

Om det inte gör det, finns andra som kan.
Som Ventilation, som jag skriver det här inlägget med.

Surfa in där. Kanske börjar du också
drömma om smarta fläktar och annat bra-att-ha.


Inga kommentarer: