måndag, mars 12, 2018

De små tingens hem







* * *
Morgon, lunch och efter jobbet. Ljuset är ett helt annat nu, det bär
på löften om lättare tider. I går långpromenerade jag och min dotter
i varm sol. Frusen fjärd under fötterna, värme mot täckbyxorna.

Med ljuset kommer också drömmar om att ändra om hemma. Kanske
måla bort vita väggar i hall och kök och istället låta blekgrönt-mot-grått
och matt träda in. Sådan färg som skiftar i ljuset.
Måla väggfast bänk och stora skåpet i samma färg som väggarna.

Nya sammetsdraperier till hallen, där de gamla är bleka från år
av genom-fönstret-sol. Någon lampa med sammetsskärm.

Kisar på verandan var gång jag går in och ut. Hur skulle vi kunna ordna
där? En matplats under tak där man vill dröja sig kvar. Men hur?

Fångar några vinklar i huset genom kameran.

Tänker, att detta är mitt hemma. Min stilla plats
för återhämtning och skratt och trygghet.

Så mycket det betyder för mig.

Inte de små tingen, inte de stora heller. Utan känslan.

~ det är från den som lusten att omvandla och förvalta kommer åter.


Inga kommentarer: