fredag, mars 23, 2018

Den klara tanken


* * *
Det var måndag och jag var på väg hem från jobbet.

Stod med cykeln vid trafikljusen intill Sundsgatan.

Väntade på grönt ljus och tittade upp mot backen. Stadshuset i
senapsgult på vänstra sidan och den vita, vackra kyrkan till höger.

Det var då det slog mig. Att mina tankar känns klara nu. Det känns som
jag kan tänka rent. Som att fantasier tar form och formuleringar faller
på plats, som en porlande fjällbäck om våren. Klart, kallt och utan
blöta höstlöv eller lervälling som grumlar.

Det var evigheter som jag upplevde den klara tanken sist. Kan faktiskt
inte minnas när det kändes som att jag kunde tänka helt rent, utan
ett svagt stråk av dimma som skymmer sikten.

Jag tror att det handlar om min medicinering. Att kombinationen
med grishormon och lio fungerar, att jag börjar hitta rätt dosering.
När jag pratar med min läkare nästa vecka, ska jag be om remiss
för att ta ett prov och få det på papper.

Fram tills dess, njuter jag.

~ av den klara tanken.


Inga kommentarer: