tisdag, april 17, 2018

Avokadoblommor


* * *
Första gången vi gjorde pokébowl hemma hade jag gott
självförtroende. Såg en Youtube-video på hur man skapade
avokadoblommor och tänkte ~ att det där såg ju enkelt ut.

Men riktigt så enkelt var det tydligen inte, blev jag varse.

I lördags var det åter dags för maträtten
som blivit hela familjens favorit. 

Och jag såg samma Youtube-video igen.

Gav mig sjutton på att här skulle det bli avokadokonst!

  
Den här gången gick det betydligt bättre.

Ganska stor skillnad på resultat beroende
på mognadsgrad, upptäckte jag.


Tror att knepet var en liten kniv och tunna skivor.


Och så här blev det i skålen.

Under gömmer sig ris för någon och sallad för någon. Sedan
råmarinerad lax (i bland annat sesamolja och japansk soja), färsk
mango, picklad rödlök, grovhackade jordnötter, koriander,
strimlade sockerärtor, rostade sesamfrön, vårlök och en
dressing på sriracha-sås och majonnäs.


Bara att lägga ihop och äta.

Vackert, gott och som bomull i magen.


Inga kommentarer: